‘Wat is mijn auto waard?’ Een vraag die veel autobezitters bezighoudt. Niet onlogisch als je bedenkt dat de occasionverkoop in 2018 een recordhoogte bereikte met bijna 2 miljoen verkochte tweedehands auto’s.

Los van de algehele conditie van je auto, wordt de waarde ervan in eerste instantie natuurlijk bepaald door twee belangrijke pijlers: bouwjaar en kilometerstand.

Wat daarnaast meetelt: de nieuwprijs van de auto en hoe populair de auto in kwestie is. Een kleine, zuinige auto is in de regel veel waardevaster dan een grote, dorstige bak.

Ook leuk om te weten: waar de auto te koop wordt aangeboden is ook van invloed op de prijs.  Een auto in de Randstad is vaak goedkoper dan in de provincie. Dit heeft mede te maken met het grotere aanbod in de Randstad, dat een prijsdrukkend effect kan hebben.

Maar laten we de proef op de som nemen: ik wil namelijk mijn Opel Zafira van de hand doen. Om de waarde te bepalen, oriënteer ik me online.

Op het eerste oog zie ik dat er ruwweg drie soorten online taxaties bestaan: betaald, gratis en gratis gekoppeld aan een verkooptraject.


Online taxatie: het serieuze, maar betaalde werk.

Ik wil een indicatie van de prijs, dus ben ik niet op zoek naar uitputtend lange rapporten waarvoor ik ook nog eens moet betalen zoals bij kentekencheck.nl.

Toch even een snelle blik: op de site kun je rapportages opvragen over bijvoorbeeld de eigenarenhistorie (waren het zakelijke of particuliere rijders, en was de vorige eigenaar inderdaad die wat oudere dame die de auto alleen op zondag gebruikte?), de tellercheck, schadegeschiedenis en RDW-keuringen.

De site lijkt dan ook meer geschikt voor wie serieus een auto bij een particulier koopt en die het verkooppraatje even wil verifiëren, dan voor iemand als ik die gewoon een richtprijs wil voor wat z'n auto waard is.


Wat is mijn auto waard? Een taxatie kan gratis, maar niet voor oude bakken.

Wat is mijn auto waard? Hoe jonger de auto, hoe beter

Voor een gratis online prijsbepaling op basis van je kenteken en kilometerstand zijn er sites te over, bijvoorbeeld die van Autoweek. Jammer genoeg dateert mijn Zafira uit 2002 en doet Autoweek geen auto’s ouder dan 10 jaar.

Dan maar de autocheck van ANWB, maar ook hier vang ik bot. ANWB geeft geen waarde-indicatie van auto’s ouder dan 15 jaar. Zou mijn auto van recenter datum zijn, zoals de Toyota Prius van mijn buurman, dan krijg ik diverse richtprijzen te zien:

  • Prijzen waarvoor de auto bij een erkend BOVAG-autobedrijf of bij een merkdealer wordt aangeboden
  • De inruilwaarde bij een dealer
  • De geschatte prijs voor verkoop tussen particulieren
  • De vervangingswaarde bij een total loss (de dagwaarde)

Interessant zijn ook de 'meeneemprijs' en de 'veilingprijs':

  • De meeneemprijs is de geadverteerde minimumprijs, zonder garantie en zonder afleveringscontrole of onderhoudsbeurt. Vaak kunnen garantie en een onderhoudsbeurt worden bijgekocht
  • De veilingprijs geeft een indicatie van het bod dat je kunt verwachten als je je auto aanbiedt via een (online) veiling

Taxatie gekoppeld aan een verkooptraject, inclusief addertje onder het gras.

Mijn buurman heeft veel keus, ik niet. Om te bepalen welke waarde mijn auto heeft, ben ik voor mijn Opel aangewezen op de derde optie: naar online taxaties op sites als wijkopenautos.nl, autodna.nl of ikwiljouwautokopen.nl.

Dit zijn zogeheten terugbelsites: je vult auto- en persoonsgegevens in en (na aangevinkt te hebben dat je graag reclame ontvangt) vraag je een gratis offerte aan.

Op sommige sites kun je meteen een afspraak maken om te bepalen wat je auto waard is. Je kunt aangeven dat je teruggebeld wil worden of je laat je e-mailadres achter, zoals bij wijkopenautos.nl. Die stuurt me vrijwel direct een bericht terug waarin staat dat ze 1.350 euro geven voor mijn Zafira en dat ik meteen een afspraak kan maken. 1.350 euro! Klap erop en klaar. Ik kan in mijn handjes knijpen. Of niet soms?

Niet dus, want vaak zit ‘m hier de kneep. “Over het algemeen zijn taxaties op basis van kenteken en kilometerstand nogal vaag en ontoereikend,” zegt automotive professional Jochem Beunderman.

En dat laat dus nogal wat ruimte voor interpretatie. “Het probleem is dat autobezitters op basis van dergelijke taxaties altijd veel te optimistisch zijn over de waarde van hun auto. Bij de fysieke taxatie wordt hen dan gewezen op bijvoorbeeld lakschade, versleten banden of een deuk. Of ze zijn even vergeten dat hun distributieriem aan vervanging toe is. Die zaken hebben over het algemeen geen gunstige invloed op de prijs”, aldus Beunderman.

Volgens Beunderman zijn het vooral autobezitters in grote steden die een onrealistisch beeld hebben van de waarde van hun auto. "Met name in Amsterdam is mijn ervaring dat de auto weinig gebruikt wordt, meestal niet voor de deur staat, vaak kleine beschadigingen heeft en minder goed onderhouden en gewassen wordt. Een onrealistische verwachting van de waarde slaat vaak om in teleurstelling, wanneer de garagehouder de eigenaar in kwestie wijst op gebreken en de prijs naar beneden bijstelt."

Mijn Zafira heeft krassen op zowel de ruiten als de carrosserie, de bumper zit los, de deksel van de benzinetank doet moeilijk, de reservesleutel is weg, er zitten vlekken op de bekleding, er zit een barst in de behuizing van het voorlicht en er staat 289.000 kilometer op de teller.

Ik ben weliswaar optimist, maar die 1.350 euro ga ik waarschijnlijk niet halen.


Meer lezen over occasions, dan is dit wellicht wat voor je: