De autodeelbedrijven in Nederland timmeren hard aan de weg en breiden in rap
tempo hun aanbod uit. Onlangs maakte Greenwheels bijvoorbeeld bekend 23
nieuwe standplaatsen toe te voegen in Den Haag. Het concept lijkt aan te
slaan. Voor veel mensen kan het overstappen naar een deelauto dan ook
financieel aantrekkelijk zijn.
Voordeliger?
Wanneer is het voordeliger om gebruik te maken van een deelauto in plaats het
kopen van een eigen wagentje? In de eerste plaats hangt dit natuurlijk af
van de mate waarin je denkt gebruik te maken van de auto. Hoe meer je denkt
te gaan rijden, des te voordeliger het op een gegeven moment wordt om zelf
een wagen aan te schaffen.
Kosten eigen auto
Volgens berekeningen van de ANWB
moet je voor een nieuw exemplaar in de zogenoemde mini klasse rekenen op
ongeveer 300 euro per maand aan kosten, bij het rijden van 7000 kilometer
per jaar. Deze kosten zijn inclusief afschrijvingen vanwege de
waardevermindering van de auto, verzekeringen, belasting, brandstof,
reparatie en onderhoud.
Je kunt deze kosten nog drukken door een goede tweedehands wagen te kopen.
Verwachting is dat het geld dat je bespaart doordat je minder hoeft af te
schrijven de iets hogere brandstof en onderhoudskosten compenseert, aldus de
ANWB.
Kritieke kilometergrens
De Consumentenbond berekende in maart 2010 dat de kritieke kilometergrens
waarbij de kosten van een deelauto en die van een eigen auto ongeveer gelijk
zijn, rond de 12.000 kilometer per jaar ligt. Dus bij ongeveer 1.000
kilometer per maand. Maar niet alleen het aantal kilometers dat je denkt te
gaan rijden is van belang wanneer je overweegt een deelauto te nemen.
Factor tijd
Een belangrijke factor is hoe vaak en hoe lang je de auto tot je beschikking
wilt hebben. Bij een eigen auto is dat uiteraard 24 uur per dag. Bij een
deelauto is de prijs die je betaalt afhankelijk van het aantal kilometers en
de duur van het gebruik van de wagen.
De Consumentenbond berekende dat het aanschaffen van een eigen auto
voordeliger is wanneer je meer dan 120 dagen per jaar een wagen nodig hebt.
Welke deelauto
Stel, je schat in dat je minder dan 12.000 kilometer per jaar gaat rijden en
minder dan 120 dagen per jaar een wagen nodig hebt. Financieel gezien is een
deelauto dan dus aantrekkelijk.
Je kunt nu kiezen uit verschillende aanbieders van deelauto’s. De grootste
spelers in Nederland zijn Greenwheels, ConnectCar en Wheels4All. Een voor de
hand liggend selectiecriterium bij het kiezen van een deelauto is de
beschikbaarheid van een wagen in de buurt van je woning.
Stedelingen meeste keus
Woon je in een grote stad, dan heb je keus genoeg. Vrijwel elke grote
aanbieder van deelauto’s heeft daar wel wagens beschikbaar. Verder zijn er
veel regionale verschillen. Zo zit aanbieder Wheels4All voornamelijk in de
kleinere steden in het midden van het land. Greenwheels, zelfverklaard
marktleider, is voornamelijk aanwezig in grote steden. Terwijl de kleine
aanbieder Drive met name in het oosten en het zuiden van ons land
vertegenwoordigd is.
Kortom, mensen die in grote steden wonen hebben meer keus dan wie in rurale
gebieden zit.
Goedkoopste aanbieder?
Welke aanbieder het goedkoopst is hangt sterk af van hoe je de deelauto wilt
gebruiken. Prijzen bevatten over het algemeen een vaste component
(abonnementsgeld), en een prijs per kilometer plus een prijs per uur.
Hoe langer je de auto tot je beschikking wilt hebben, des te belangrijker de
huurprijs per uur wordt. Die prijs hangt weer af van het tijdstip waarop je
de auto wilt gebruiken. Er zijn namelijk verschillende tarieven voor door de
week, in het weekend of ’s nachts.
Bovendien zijn er aanbieders die houders van een NS Voordeelurenkaart of ander
NS-abonnement korting geven. Greenwheels is daar een voorbeeld.
Aanzienlijke verschillen
De Consumentenbond deed in maart 2010 onderzoek naar de kosten van deelauto’s
en aanbieder Wheels4All kwam daarbij in verschillende categorieën als
voordeligste uit de bus.
Wie maar weinig gebruik denkt te maken van de deelauto, zeg twee keer per
maand een ritje van 50 kilometer en een duur van 2 uur, is bij Wheels4All
slechts 30 euro per maand kwijt. Je moet dan wel je ritjes op werkdagen
tussen 7 en 18 uur maken.
Het verschil met de duurste aanbieder is flink: 23 euro per maand. Bij
ConnectCar ben je volgens de berekeningen van de Consumentenbond namelijk 53
euro per maand kwijt bij hetzelfde verbruik.
Mocht je overwegen om gebruik te gaan maken van een deelauto dan is het dus
zaak om vooraf een schatting te maken van je verwachte rijgedrag. Bovendien
is het raadzaam om te informeren of je nog recht hebt op bepaalde kortingen
op basis van bijvoorbeeld een NS-abonnement.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl