Veelgehoorde kritiek is dat luchtvaartvoedsel smakeloos of saai is. Het zijn
echter niet matige kokscapaciteiten die aan tegenvallende
vliegtuigmaaltijden ten grondslag liggen. De eerste resultaten van Duits
onderzoek wijzen uit dat de menselijke smaak sterk beïnvloed wordt door de
omstandigheden in een vliegtuig.

Luchtvaartcateraar LSG Sky Chefs, onderdeel van vliegconcern Lufthansa, doet
samen met het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer onderzoek naar
vliegtuigeten.

De eerste resultaten, die begin dit jaar bekend werden, tonen aan dat zoute
smaken in de lucht 20 tot 30 procent minder sterk zijn. Zoet is 15 tot 20
procent minder intens. Ook kruiden lijken een zwakkere smaak te hebben. Zuur
en bitter daarentegen zijn smaken die nauwelijks beïnvloed worden door de
omstandigheden.

Ook blijkt dat reuk, als gevolg van de droge vliegtuiglucht, minder goed
wordt. Bijna 80 procent van wat mensen ‘smaak’ noemen, is eigenlijk geur, zo
zegt een van de onderzoekers woensdag tegen zakenkrant The Wall Street
Journal (WSJ).

Sterke smaken
De veranderde smaakperceptie aan boord van een vliegtuig betekent dat sterke
smaken beter werken dan de mildere maaltijden. Kip en vis, met op de grond
wellicht een subtiele smaak, lijken in de lucht al snel smaakloos. Een curry
of een glas tomatensap blijken redelijk op smaak te blijven.

Nepvliegtuig
Om tot deze resultaten
te komen verrees in een weiland bij het Fraunhofer Instituut een
vliegtuigsimulator. Wetenschappers kunnen er vliegomstandigheden volledig
nabootsen: luchtdruk, vochtigheid, geluiden en trillingen. Ongeveer honderd
testpersonen deden tot nu toe mee aan het onderzoek.

Beter vliegeten
De tests moeten Lufthansa en zijn cateraar helpen om beter vliegeten te
serveren. Een eerste optie is vooral maaltijden met sterke smaken te maken.
Deze behouden voor vliegende eters meer smaak dan voeding met zachte,
subtiele smaken.

Lees ook op Business Insider

Omdat niet iedereen altijd curry wil eten aan boord, kunnen ook de recepten
van bijvoorbeeld visgerechten worden aangepast. Gewoon meer kruiden
toevoegen, is echter een te simpele formule, zegt een andere onderzoeker
tegen de WSJ. Bij een citroensaus zijn bijvoorbeeld weer minder citroen,
maar meer kruiden nodig, voegt de wetenschapper daar aan toe.

Ook de wijnkeuze moet anders. De sommelier van Lufthansa heeft volgens de WSJ
inmiddels een Amarone, een stevige Italiaanse wijn uitgezocht. Lichte wijnen
verliezen volgens Fraunhof eerder hun smaak, waardoor de smaak van alcohol
snel domineert. Een zware wijn blijkt in de lucht meer smaakvast.

Lees ook:

Vliegtuigeten komt uit Hollandse trolleys

KLM test catering naar keuze

Vliegtuigeten lekker?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl