Steeds meer mensen kopen een auto in Duitsland. Daar is meer dan voldoende aanbod aan jonge occasions die goed onderhouden zijn.

Uit cijfers van branchevereniging Bovag blijkt dat we vorig jaar bijna 100.000 personenwagens uit het buitenland hebben ingevoerd, ruim 20 procent meer dan in 2012.

Het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de groei zelfs 25 procent.

Ruim aanbod aan jonge occasions

De Bovag kon de precieze uitsplitsing naar land van herkomst niet geven, maar woordvoerder Paul de Waal beaamt dat het overgrote deel van de geïmporteerde auto’s traditiegetrouw uit Duitsland komt.  Als autonatie bij uitstek rusten de Duitsers hun nieuwe bak gemiddeld uit met meer extra’s zoals leren bekleding, navigatiesystemen of parkeersensoren.

Precies weet de Waal van de Bovag het niet, maar Duitsers zouden ook door de bank genomen sneller hun auto vervangen. “In Nederland wisselen we gemiddeld om de 3 à 4 jaar van auto”, stelt De Waal.

Auto’s zijn in Duitsland sowieso een stuk goedkoper. Dat feit, samen met dat rijke aanbod aan jonge, goed uitgeruste auto’s maakt een auto importeren uit Duitsland aantrekkelijk. Het prijsverschil kan variëren van duizenden tot zelfs tienduizenden euro’s voor de meest luxe modellen.

Aanbod in Nederland gering

Nu de laatste jaren in Nederland minder nieuwe auto’s zijn gekocht, is het aanbod aan jonge occasions in Nederland relatief gering. Bovendien gaat het dan nog vaak om diesels, die uit een leasecontract komen. Die zijn niet bij iedereen gewild, zo stelt de Bovag.

Lees ook op Business Insider

Eerder zocht Z24’s Thijs Peters al uit wanneer het loont om een auto te importeren en wat je er zoal voor moet doen. Per saldo bleek het niet bijzonder ingewikkeld om een auto uit Duitsland hierheen te halen. De voornaamste kostenpost waar je rekening mee moet houden, is de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) die je in Nederland betaalt. Die neemt af naarmate de auto ouder is.

Toch is het importeren van een auto uit Duitsland natuurlijk wat lastiger dan simpelweg bij de dealer om de hoek langslopen. Volgens de Bovag zijn het dan ook vooral handelaren, dealers en andere gespecialiseerde tussenpersonen die steeds vaker Duitse wagens importeren voor Nederlandse klanten.

Jahreswagens

Eén zo’n bedrijf is Automotive import.  Met vier man houdt het bedrijf uit Amsterdam zich bezig met het importeren van auto’s. Vooral voor vrij jonge occasions loont het om eens in Duitsland te kijken.

Geen wonder dat Automotive import voornamelijk veel zogenoemde Jahreswagens importeert voor zijn clientèle. “Dat zijn wagens die maximaal een jaar oud zijn en zo’n 5 à 6 duizend kilometer op de teller hebben staan. Je bent dan al snel 20 tot 30 procent goedkoper uit dan wanneer je dezelfde auto nieuw in Nederland aanschaft”, vertelt Marco Nieuwenhuizen van Automotive import.

In Duitsland rijden medewerkers van dealers of autofabrikanten vaak  een korte tijd in een nieuwe wagen van hun werkgever. Ze zijn doorgaans uitstekend verzorgd en uitgerust met allerlei extra’s. Geen wonder dat ze gewild zijn.

“Momenteel bemiddelen we in de import van zo’n 30 à 40 wagens per week”, stelt Nieuwenhuizen opgewekt. “Dat is ongeveer het dubbele van wat we vorig jaar deden.” Vooral ondernemers in het midden- en kleinbedrijf kloppen bij hem en zijn collega’s aan. Voor een vast bedrag (259 tot 649 euro) neemt Automotive import (een deel van) de papierwinkel over die komt kijken bij de import.
Het bedrijf regelt eventueel ook het transport van de wagen naar Nederland en de verplichte keuring bij de RDW (Dienst Wegverkeer) voor je.

BMW 5-serie populairst

Nieuwenhuizen kan zich nog goed herinneren welke auto hij als eerste uit Duitsland importeerde met zijn bedrijf. “Een bijzondere BMW 5-serie. We belden toen nog allerlei dealers af in Duitsland op zoek naar die ene bijzondere auto.”

Nu, pakweg drie jaar later, stuurt Automotive import zijn leveranciers een mail met de zoekvraag. “Nog steeds is de BMW 5-serie het populairst onder onze klanten. Maar ook andere, wat luxere wagens van de bekende Duitse merken doen het goed.”

“We krijgen vaak van een klant een zoekopdracht voor een bepaald type auto. Die zetten we dan uit bij de merkdealers waar we zaken mee doen. De garantie van de auto’s die we bemiddelen is gewoon in Nederland geldig. Dat is het voordeel van het kopen van een jonge occasion. De fabrieksgarantie geldt in heel Europa en je kunt er in geval van nood dus gewoon mee naar een Hollandse dealer.”

Louche image verdwijnt

Voor veel mensen zal dit ongetwijfeld een geruststellend idee zijn. Zeker als je bedenkt dat het gros van de klanten van Automotive import een auto koopt zonder hem ooit gezien te hebben.

“Bovendien heb ik het idee dat het louche imago dat vroeger aan het importeren van auto’s kleefde verdwijnt”, aldus Nieuwenhuizen. “Steeds meer mensen zien dat hun buurman tevreden en zonder zorgen in een hartstikke mooie geïmporteerde auto rijdt. Dat zingt natuurlijk rond en geeft vertrouwen.”

Lees ook

Wat is voordeliger: auto van de zaak of in privé? (gratis rekentool)

Auto importeren uit Duitsland of België: wanneer loont het?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl