Het Amsterdamse horlogemerk Fromanteel introduceert .BLU. De gloednieuwe collectie is een antwoord op de snelle en dominante digitale wereld waarin we nu leven. Het is een manier om weer wat controle terug te krijgen over je eigen leven.

De inspiratie komt voort uit iets waarmee Fromanteel al langer bezig is. Fromanteel-oprichter Alfredo Silva: “In de digitale wereld van nu gaat een hoop aan ons voorbij. Het product dat wij maken is tijdloos en gaat veel langer mee dan wat je langs ziet komen op je Facebook-wall of Instagram-feed. Een statement tegen dat snelle en de vervlogenheid die er nu is. Daarom is .BLU ontstaan.”

Brainstorm

Iets dat begon tijdens een brainstorm over een nieuwe collectie. Ze wilden iets met blauw doen, omdat de kleur erg goed werd ontvangen onder de Fromanteel-dragers. Een brainstorm volgde met het rechttoe-rechtaan uitgangspunt om de naam ‘blauw’ te gebruiken. “We gingen vrijuit associëren en het leek mij leuk als ‘blauw’ voor iets meer stond dan enkel de kleur,” vertelt Silva.

“We zijn de naam daarom gaan ontleden. Allereerst waarvoor de kleur staat, namelijk sereniteit, stabiliteit en inspiratie. Verder hebben we bewust de naam ‘blue’ verkeerd gespeld. De ‘punt’ bij ‘.BLU’ staat voor de tijd die stilstaat, een bewust moment. De ‘e’ hebben we vervolgens weggelaten, omdat dit een letter is die vaak wordt gebruikt in iets dat elektronisch of digitaal is. Wil je de volledige betekenis van blauw vatten, dan kom je op ‘.BLU’.

Voor de Amsterdamse ondernemer brengt het digitale ons veel en vergemakkelijkt het ons leven, maar we moeten daarom ook ‘stelling nemen’. “We moeten op de hoede zijn dat die digitale wereld ons niet consumeert. In het dagelijks leven zijn we voor een groot deel overgeleverd aan algoritmes. Deze bepalen onder meer wat we lezen en zien. Ik betwijfel of dat heel goed is voor de mens. Enerzijds waardeer ik het en helpt het mij in mijn werk, maar we moeten voorzichtig zijn. De tijd nemen om echt mens te zijn en het echte contact onderling niet te veel te verliezen.”

Complimenteren vs. Dicteren

Het resultaat zijn drie horloges met een duidelijke Fromanteel-signatuur. Met een ingetogen ontwerp dat de pols eerder ‘complimenteert’ dan ‘dicteert’. Ook is .BLU qua techniek vernieuwend voor het Nederlandse horlogemerk.

Het begint met een quartz-chronograaf, de Chrono .BLU (€599). Een uurwerk dat Fromanteel al kende, maar nog niet in deze andersoortige-samenstelling, namelijk één met een dual counter-systeem voor de chronograaf. Voor de leek: dat zijn de twee vensters. Eén tussen ‘negen’ en ‘tien uur’ en de ander tussen ‘twee’ en ‘drie uur’.

Fromanteel Chrono .BLU

De tweede is er één met een Pendulum-kaliber, de Pendulum .BLU (€1.499). Een automatisch uurwerk met uren, minuten en seconden, waar de seconden te zien zijn op het kleine venster bij ‘zes uur’. Een klassieke designkeuze die Fromanteel voor het eerst gebruikt.

Fromanteel Pendulum .BLU

Vaste Waarde

Het topstuk is de Pendulum Chrono .BLU (€2.499). Een automatische chronograaf, een first voor het Amsterdamse merk en bijzonder om voor deze prijs een dergelijk uurwerk aan te bieden.

Voor de twee mechanische uitvoeringen gebruikt Fromanteel een Zwitsers Sellita-uurwerk. Sellita is niet zomaar een merk, maar één van de meest populaire fabrikanten van hoogwaardige Zwitserse uurwerken. Met een productie van meer dan één miljoen uurwerken per jaar een bewezen vaste waarde in de industrie.

Fromanteel Pendulum Chrono .BLU

Alle .BLU horloges hebben een cleane 42mm stalen kast en worden geleverd met een handgemaakte zwarte kalfslederen band. Uitgerust met een Quick Release System zodat je heel gemakkelijk en snel de banden kunt verwisselen, zonder ingewikkelde horlogegereedschappen te gebruiken.

Volgende Generatie

Zo’n negen maanden aan ontwikkeling was nodig voor deze nieuwe lijn, die vanaf nu verkrijgbaar is via de site van Fromanteel. Ondernemen met een merk als Fromanteel is volgens Silva vooral uitdagend, omdat je als merk steeds minder lang de tijd krijgt om de klant te overtuigen. “Hoe overtuig ik je, zelfs met een minimale kennis over horloges, dat Fromanteel de juiste keuze is? Want hoewel we veel minder vatbaar waren voor de uitdagingen van de pandemie doordat we een online direct-to-consumer merk zijn, is het wel behoorlijk druk. Het gevecht om aandacht van de consument is stevig.

Een uitdaging dus. Als dat begrip er eenmaal is dan ziet Silva een grote behoefte aan iets ‘analoogs’ in de huidige wereld waarin we leven, zonder een beperkte houdbaarheid. “Het feit dat wij, als niche-merk notabene, bestaansrecht hebben in de horlogewereld; dat zegt al heel wat. Ik merk dat er een sterke behoefte is aan iets tastbaars. Natuurlijk is je smartphone ook prima om de tijd af te lezen, daarbij is hij zelfs nauwkeuriger en heeft meer functies. Wat waarschijnlijk niet lukt is dat hij je over tien jaar nog bijstaat. Laat staan dat je ‘m aan een volgende generatie meegeeft.”

Fromanteel

Als Silva terugkijkt op zijn bijna 15 jaar als mede-oprichter en eigenaar van Fromanteel hoeft dat ‘meegeven’ niet per se meer iets puur Zwitsers te zijn. “Toen ik zo’n 15 jaar terug begon, was het Zwitsers of Aziatisch. Waar iets Zwitsers alle schijn van betrouwbaarheid had en je moest ver van iets Aziatisch blijven. Even gechargeerd gezegd. Door de jaren heen heb ik geleerd dat je je niet meer in Zwitserland hoeft te vestigen om serieus genomen te worden.”

“Wij hebben een duidelijke band met waar Zwitserland goed in is, de uurwerken, maar ons verhaal is groter dan dat en grijpt terug naar onze Amsterdamse inspiratie. Overal ter wereld zie je merken opstaan die laten zien dat er meer is dan de gevestigde orde. Vertrouwen in kwaliteit en betrouwbaarheid zit ‘m in meer dan alleen erfgoed. Je hoeft je niet blind te staren op een eeuwenoud merk, dat was vroeger zo. De horlogewereld is interessanter geworden.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Fromanteel.