Big data is ‘hot’. Maar wat is big data eigenlijk? En wat kun je ermee? Waarom willen bedrijven hun data leren begrijpen? De 5 belangrijkste vragen en antwoorden over big data.

Wat is big data eigenlijk?

Om de big data-hype te begrijpen, is het belangrijk eerst te weten wat big data eigenlijk is. Wanneer worden gewone data big data? Als de data niet meer op de server passen? Op deze vragen is geen eensluidend antwoord, maar voor de niet-techneut is dit een begrijpelijke en gangbare uitleg.

Big data is een enorme hoeveelheid ongestructureerde en gestructureerde digitale gegevens die door een bedrijf wordt gecreëerd. Het zijn zoveel gegevens dat ze moeilijk te verwerken zijn tot bruikbare informatie. Om iets met deze gegevens te doen en er binnen afzienbare tijd nuttige informatie uit te halen, heb je niet voldoende aan de meest gebruikte softwaretools. De term big data wordt meestal pas gebruikt als het gaat om petabytes (1000 terabytes) of meer.

Is big data nieuw?

Nee, big data is niet nieuw. Bedrijven verzamelen al heel lang data. Het analyseren van deze data gebeurt al jaren. Er zijn wel grote veranderingen die de mogelijkheden van big data veel groter maken.

Waarom is big data een hype?

Het is niet voor niets dat steeds meer bedrijven echt aan de slag willen gaan met big data. Ze kunnen er namelijk veel geld mee verdienen en de mogelijkheden daarvoor zijn flink gegroeid in de afgelopen jaren.

Het analyseren van data is beter, sneller en makkelijker dan vroeger. Je kunt de beschikking hebben over een enorme berg digitale gegevens, zonder de juiste tools kun je er niets mee. De afgelopen jaren zijn er steeds meer tools op de markt gekomen waarmee ook niet-IT’ers rapportages en analyses kunnen maken.

Was het maken van rapportages en analyses vroeger het exclusieve domein van de data-specialist, nu is een grote verschuiving naar de businesskant waar te nemen. Het verwerken en analyseren van de gegevens kon vroeger weken of maanden duren. Niet erg handig als je graag dagelijks wil bijsturen op je verkopen.

Hoe verdient een bedrijf geld met big data?

We laten veel meer digitale gegevens achter dan vroeger en daar spelen bedrijven handig op in. Zelfs smartphones, tablets en koelkasten zijn verbonden met internet en leveren dus data aan. Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat in 2020 ongeveer 26 miljard apparaten met het internet verbonden zijn. Deze produceren allemaal enorme hoeveelheden digitale informatie die in het analoge tijdperk niet opgeslagen werden.

Denk bijvoorbeeld aan de fitnessarmband Fuel Band van Nike. Het bedrijf weet waar je loopt, of je graag in de regen loopt en waar je je rek- en strekoefeningen doet. Wat kan Nike met deze informatie? Nike kan veel geld verdienen met jouw gegevens door ze te analyseren. Als Nike bijvoorbeeld merkt dat joggers vaak stoppen op een bepaalde straathoek, dan kunnen ze deze gegevens verkopen aan een bedrijf dat bijvoorbeeld gezonde drank aan joggers wil verkopen en op zoek is naar een goede locatie hiervoor.

Waar kom je big data tegen in het echte leven?

Big data wordt steeds vaker gebruikt in oplossingen en producten die we dagelijks gebruiken. Een voorbeeld met grote impact voor consumenten en bedrijven is de blackbox in de auto. Verzekeringsmaatschappijen in Groot-Brittannië hebben bijvoorbeeld al meer dan 1 miljoen auto’s voorzien van een zogenoemde blackbox.

In deze box wordt allerlei informatie opgeslagen die te maken heeft met het rijgedrag van de bestuurder en externe omgevingsfactoren. Doordat de verzekeringsmaatschappijen de beschikking hebben over zoveel data, kunnen ze analyseren welke factoren het risico op claims groter of juist kleiner maken. De verzekeringspremie kan hier dan op afgestemd worden. Rijd je altijd ‘s nachts, parkeer je je auto op gevaarlijke plekken en rijd je bij voorkeur 20 kilometer te hard door de bebouwde kom? Dan kan dit na verloop van tijd invloed hebben op het bedrag dat maandelijks van je rekening wordt geschreven. Of en wanneer de ‘zwarte dozen’ ook in Nederlandse auto’s ingezet gaan worden is niet bekend.

Een ander bijzonder voorbeeld van een bedrijf dat gebruikt maakt van big data is Netflix. Netflix maakte zelfs voor de productie van de serie House of Cards gebruik van big data. The New York Times schrijft dat de streamingvideodienst per dag naar 30 miljoen ‘plays’ kijkt. Zo registreert Netflix wat je kijkt, wanneer je doorspoelt, wanneer je stopt met kijken en wanneer je een stukje terugspoelt. Netflix zegt dat het bedrijf daardoor van tevoren al wist dat House of Cards een succes zou worden.