Een Tesla? Nein, danke. Duitsers lopen niet warm voor de elektrische auto’s uit Californië, en houden het liever bij Duitse merken. Kan Tesla-topman Elon Musk zonder de enorme Duitse markt?

Noorwegen en Nederland, daar loopt Tesla goed. Maar de grootste en invloedrijkste automarkt van Europa, Duitsland, blijkt een moeilijk neembare horde voor het techbedrijf van Elon Musk, schrijft Bloomberg.

In de eerste helft van 2015 werden er slechts 958 exemplaren van de Tesla S in Duitsland verkocht. Vergelijk dat met de 5.149 exemplaren van de Mercedes S-klasse die de Duitsers kochten. De verkoop van de BMW i3, ook een elektrische auto, overtrof die van de Tesla S met dertig procent.

Geen cultstatus

Tesla verkocht in de eerste helft van 2015 zo’n 7.100 wagens in Europa, en 11.700 in de VS. Waarschijnlijk is Californië goed voor de helft van de afzet op de thuismarkt. Aan de Amerikaanse westkust heeft Tesla een cultstatus, maar de Duitse markt werkt anders. Duitse consumenten vertrouwen op Duitse merken, en stappen langzaam over op nieuwe producten.

Dat terwijl Duitsland een onmisbare markt is, zegt Stefan Bratzel, hoofd van het centrum voor Automanagement van de hogeschool van Bergisch Gladbach. “Als je Duitsland wint, ligt de wereld voor je open.”

Ondertussen zitten de drie Duitse automerken niet stil. Audi presenteerde deze week op de Internationale Automobil-Ausstellung in Frankfurt een concept voor een elektrische SUV, de E-tron Quattro. BMW beloofde nieuwe modellen in de i-klasse, en Porsche zei binnen vijf jaar met een elektrische sportwagen te komen.

Concurrentie? Niet erg

De woordvoerder van Tesla wist er een leuke spin aan te geven: de Duitse inspanningen zouden juist een steun in de rug zijn voor Tesla. "Ons doel op de lange termijn is om mensen aan het elektrisch rijden te krijgen. Daar hebben we de medewerking van traditionele automakers voor nodig", zei Ricardo Reyes, de woordvoerder in kwestie. "Als ik bedrijven als Porsche of BMW zich in het openbaar aan dit doel hoor verbinden, zie ik dat als een bevestiging van wat wij proberen te bereiken."

Ondertussen zit Tesla altijd nog zonder hoofd Verkoop Europa, zei Reyes. Ook zijn er geen plannen om het netwerk van Tesla-laadpalen in Duitsland uit te breiden. En een exemplaar van Tesla's nieuwe SUV, de Model X, uitstallen op de autobeurs in Frankfurt? Vond Tesla kennelijk niet nodig.

Niet erg overtuigend, oder?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl