De Airbus A380 – een gigantisch commercieel vliegtuig dat bekend is om zijn twee verdiepingen en vier motoren – was ooit een technisch wonder. Het toestel kan 853 mensen vervoeren en is groot genoeg om voorzieningen als een douche en een bar aan boord te hebben.

Het vliegtuig doet het nog goed bij luchtvaartmaatschappijen die via een ‘hub-and-spoke’-model werken. Die maatschappijen verbinden grotere vliegvelden – de ‘hubs’ – met grotere vliegtuigen.

Vanaf de hubs kunnen reizigers hun reis vervolgen op kortere routes – de ‘spokes’ – naar hun eindbestemming. Schiphol is bijvoorbeeld zo’n hub en Emirates, Singapore Airlines en Qatar Airways vliegen met de A380 via dit hub-and-spoke-model.

Maar sinds de coronapandemie wordt de A380 toch vaker ingeruild voor nieuwere en zuinigere vliegtuigen, zoals de Boeing 787 en de Airbus A350.

Luchtvaartmaatschappijen zoals Air France, Thai Airways en Malaysia Airlines hebben de A380 al sinds 2020 niet meer in gebruik. Deze afgedankte kisten worden meestal gesloopt of eindigen op 'vliegtuigkerkhoven' over de hele wereld.

Toch is er nog een handjevol vliegtuigmaatschappijen dat de A380 in roulatie houdt. Qatar Airways is daar één van, al was de toekomst van de dubbeldekker ook hier niet altijd even zeker. In 2021 liet voormalig CEO Akbar Al Baker van Qatar nog weten dat hij geen toekomst voor de A380 zag.

"Het was mooi toen het vliegtuig in 2002 werd geïntroduceerd", zei hij. "Helaas, met de stijgende brandstofprijzen en fouten in het ontwerp, denken wij dat het een grote fout was."

De bar aan boord van een  Airbus A380 van Qatar Airways.
De bar aan boord van een Airbus A380 van Qatar Airways.
Miguel Medina/AFP via Getty Images

Maar de nieuwe CEO, Badr Mohammed Al Meer, - die in november 2023 topman van Qatar Airways werd - is het daar niet mee eens. Hij vertelde CNBC vorige week dat het vliegtuig nog zeker de aankomende twee jaar tot drie jaar blijft vliegen.

"Qatar Airways zou eigenlijk dit jaar met de A380 stoppen", legde hij uit. "Maar om verschillende redenen hebben we er toch gekozen om de A380's langer in dienst te houden."

Volgens Al Meer is er nog steeds voldoende vraag vanuit de markt, wordt het operationeel steeds drukker in het luchtruim en is de levering van nieuwe Boeing 777X-toestellen uitgesteld.

Qatar Airways krijgt A380 vol door sterke vraag naar vliegreizen

De A380 kan een moeilijk vliegtuig in de vloot zijn, juist door de enorme capaciteit. Het toestel kan een enorm aantal mensen vervoeren, waardoor het lastig te vullen kan zijn. Daarnaast is het ook nog eens een dorstig vliegtuig als het om kerosineverbruik gaat.

Voormalig CEO Alan Joyce van Qantas Airways heeft ooit gezegd dat het in de lucht houden van twee Boeing 787 Dreamliners met 236 plaatsen per toestel goedkoper was dat een enkele A380 met 486 stoelen.

Maar Qatar Airways lijkt daar geen last van te hebben. De maatschappij ziet "sterke vraag" voor de A380 in bepaalde markten in Europa en Azië. Volgens Al Meer zitten de vliegtuigen gemiddeld voor meer dan 86 procent vol.

"Het enige vliegtuig wat zoveel passagiers kan vervoeren is de A380", zei Al Meer tegen CNBC. "Het is precies wat we nodig hebben."

De A380 is het enige vliegtuig van Qatar dat een eerste klasse heeft.
De A380 is het enige vliegtuig van Qatar dat een eerste klasse heeft.
M101Studio/Shutterstock.com

De huidige CEO legde ook uit dat Qatar Airways door problemen met drukte in het internationale luchtruim en bij vliegvelden gedwongen wordt om met de grootst mogelijk vliegtuigen te vliegen om zoveel mogelijk mensen te vervoeren.

"De enige manier waarop we zeker kunnen zijn dat we genoeg passagiers vervoeren is overstappen op grotere vliegtuigen. En er is niets groter dan de Airbus A380", aldus Al Meer.

Volgens hem zou de A380 ook meer succes hebben, als hij over een jaar of tien zou worden uitgebracht, verwijzend naar de toenemende drukte in het luchtruim. "Dit had de oplossing kunnen zijn voor de tekorten en de drukte die we in de infrastructuur en vliegvelden over de hele wereld zien."

Vervanger van de A380 laat op zich wachten

De nieuwe Boeing 777X is het grootste tweemotorige vliegtuig dat op dit moment in productie is. Dit toestel heeft opvouwbare vleugels en een cabine die ruimte biedt aan meer dan 400 passagiers.

Boeing is van plan om drie varianten te bouwen: de 777-9, de kleinere 777-8 en een vrachtversie: de 777F.

De Boeing 777X
De Boeing 777X
Taylor Rains/Business Insider

Maar de Boeing 777 wordt geplaagd door productieproblemen als gevolg van de problemen met toeleveringsketens die in de coronapandemie ontstonden. Daarnaast moet het vliegtuig nog goedgekeurd worden voor gebruik.

Al die vertragingen zorgen ervoor dat Qatar Airways de A380's langer dan verwacht in de vloot houdt, stelt Al Meer. "We wachten op de levering van de 777X", zei hij. "Als we die vliegtuigen krijgen, kunnen we van de A380 af."

Volgens de CEO verwacht Qatar de eerste van de 74 bestelde Boeing 777X's tegen het eind van het jaar. "Dat heeft Boeing aan ons bevestigd. We wachten het af."

LEES OOK: De 737 Max van Boeing is weer in opspraak: dit moet je weten over het best verkopende vliegtuig van de Amerikaanse fabrikant