Hoewel de ochtendfile tussen Rotterdam en Den Haag op dinsdag doet vermoeden dat het verkeer weer net zo druk is als vóór COVID, is dat schijn. Volgens de meest recente cijfers van het CBS hebben Nederlanders in 2021 133,6 miljard kilometer afgelegd. Hoewel dit bijna 5 procent meer is dan in het coronajaar 2020, ligt het nog altijd 11 procent lager dan in het pre-coronajaar 2019. Dat we weer naar kantoor mogen, betekent niet dat we het ook doen. Een of twee dagen thuiswerken is eerder regel dan uitzondering.

Zowel grote als kleine bedrijven merken dit. Leaseauto’s staan vaker stil omdat accountmanagers bijvoorbeeld vanuit huis via Teams of Zoom meer gesprekken kunnen voeren zonder de halve dag onderweg te zijn. Dit is gunstig voor de productiviteit en het bespaart duizenden autokilometers en tonnen CO2-uitstoot.

Nieuw mobiliteitsbeleid nodig

Bij de nieuwe situatie hoort ook een nieuw mobiliteitsbeleid met meer flexibiliteit. Leasen is een uitstekende oplossing als je jaarlijks 20.000 of 30.000 zakelijke kilometers rijdt, maar bij minder kilometers is autodelen al snel een goed alternatief, ook zakelijk. Het oude beeld van bekraste stadsautootjes bedoeld voor studenten en jonge stellen in de Randstad is namelijk al lang achterhaald. De auto’s zijn geüpgraded, worden schoongehouden en zijn nu ook buiten Amsterdam te vinden. MyWheels, de grootste aanbieder in Nederland, heeft bijvoorbeeld bijna 3.000 auto’s in meer dan 75 plaatsen.

Een ander hardnekkig vooroordeel over autodelen is dat het duur is. Dat geldt wellicht als je nog steeds 20.000 kilometer per jaar rijdt, maar bij 15.000 of minder kilometers wordt het al snel goedkoper. Als je bijvoorbeeld 12.000 km per jaar rijdt, kost een zakelijke deelauto de werkgever 452 euro per maand, terwijl dit bedrag voor een vergelijkbare leaseauto al snel oploopt tot 573 euro. Bovendien ben je als organisatie veel flexibeler. Neemt een werknemer ontslag, dan blijf je niet met een auto zitten. Autodelen bij MyWheels is namelijk maandelijks opzegbaar. Omdat je daarnaast alleen betaalt voor het gebruik, wordt het ook aantrekkelijker om het openbaar vervoer te nemen als dat zo uitkomt.

Enkele reis

Een extra voordeel is dat MyWheels het binnenkort mogelijk maakt om een enkele reis te maken. Hierbij kun je de auto in de ene stad oppikken, en ergens anders achterlaten. Stel je voor dat je van plan was om van Amsterdam naar Eindhoven te reizen, maar de treinen vallen uit, dan pak je een deelauto in Amsterdam die je in Eindhoven achterlaat. Terug kun je weer met de trein.

Het gebruik van een deelauto heeft niet alleen voordelen voor werkgevers, maar ook voor medewerkers, vooral zij die hun eigen auto gebruiken. De werkelijke kosten per kilometer bedragen volgens de Vereniging Zakelijke Rijders bijna 30 cent, terwijl de belastingvrije kilometervergoeding slechts 0,21 cent is. Bij het gebruik van een deelauto hebben ze hier geen last van en hoeven zij en de ondernemer geen kilometerregistratie bij te houden.

JCDecaux, een bedrijf gespecialiseerd in buitenreclame, is met autodelen via MyWheels gestart omdat het voor de medewerkers zoveel voordelen biedt. “We hadden eerst 8 poolauto’s bij ons kantoor, maar deze stonden vaak stil en zorgden voor hoge parkeerkosten. Bovendien werken veel collega’s thuis, en is het veel handiger om een auto voor de deur te pakken zodat ze niet eerst naar kantoor hoeven komen”, zegt CEO Hannelore Majoor.

Duurzaamheid

Deelauto’s helpen ook om de CO2-footprint van organisaties naar beneden te brengen. Niet alleen worden er minder kilometers gemaakt, bij aanbieder MyWheels is 60 % van de auto’s inmiddels elektrisch en in 2025 is het hele wagenpark geëlektrificeerd. Voor bloemenbezorger Bloomon was dat een doorslaggevende reden om klant te worden bij MyWheels. Het bedrijf is inmiddels klimaatneutraal doordat het veel uitstoot compenseert, maar ze gaan nog verder. Bloomon wil in 2030 de directe uitstoot van het bedrijf, de zogenaamde scope 1 en 2 emissies, hebben gehalveerd. De deelauto’s helpen die doelstelling dichterbij te brengen , ziet Bloomon. “In de afgelopen jaren reden onze medewerkers zo’n 85 procent van hun ritten met elektrische deelauto’s.”

Wil jij ook ervaren of een deelauto iets is voor jouw organisatie? Probeer nu MyWheels Zakelijk. De eerste 3 maanden gratis abonnement.