Olieprijzen gaan op de wereldmarkt hard omlaag. Maar aan de pomp is daar nog weinig van te merken. In Europa speelt de zwakkere euro een belangrijke rol.

Het zal nog wel even duren voordat automobilisten de sterke daling van de olieprijs ook merken aan de pomp. Benzine en diesel zullen pas een stuk goedkoper worden, wanneer de prijzen van ruwe olie langer op een laag niveau blijven. Dat zei Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers woensdag.

De olieprijs daalt al sinds juni. Het aanbod aan olie is relatief groot, terwijl de vraag door de zwakke economische groei veel minder sterk stijgt dan voorheen. Lees ook het artikel: Donkere wolken boven de oliemarkt.

Maar voor een liter Euro95 rekenen oliemaatschappijen als BP, Esso en Shell als adviesprijs nog altijd zo’n 1,77 euro. Voor diesel ligt de gemiddelde adviesprijs nu op 1,44 euro per liter. Dit terwijl de prijs van een vat ruwe olie deze week de laagste stand in jaren bereikte.

Kijk je naar de daadwerkelijk getankte prijzen, dan lag de gemiddelde prijs van een liter Euro95 benzine volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) per 6 oktober op 1,72 euro en dat is maar één procent lager dan de prijzen in begin mei en ongeveer 3 procent lager dan de prijs begin juli.

2

Zwakke euro

Oliemaatschappijen kampen nu nog met grote voorraden die zijn aangeschaft toen de olieprijs nog hoger lag. Die zullen zij volgens de marktdeskundige Van Selms niet zomaar tegen een lagere prijs van de hand doen. Maar er speelt meer: de invloed van wisselkoersen en de druk van belastingen.

Een belangrijke reden waarom consumenten nog maar weinig van de koersdalingen van ruwe olie hebben gemerkt, is de ongunstige wisselkoers. “Ruwe olie wordt betaald in dollars, terwijl wij aan de pomp betalen in euro’s. Sinds de zomer is de waarde van de euro ten opzichte van de dollar fors gedaald”, zegt Van Selms. “Daardoor is ruwe olie in Europa dus nog altijd relatief duur.”

Lees ook op Business Insider

(grafiek euro: klik voor uitvergroting)

euro

Het effect van de daling van de euro is terug te zien in onderstaande grafiek met ruwe olieprijzen in dollars en euro’s.

Olieprijzen zijn in dollars tussen mei en september met ruim 11 procent gedaald, terwijl ruwe olie in euro’s maar 5 procent goedkoper is geworden.

Accijns en btw dempt effect schommeling olieprijs

Het effect van de dalende olieprijs wordt verder gedempt door de belastingen op autobrandstof. In Nederland bestaat ongeveer twee derde van de benzineprijs en de helft van de dieselprijs uit accijns en belasting. Dat zorgt ervoor dat schommelingen in de prijs van ruwe olie nooit in diezelfde mate kunnen doorwerken in de prijzen aan de pomp.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl