Het was een goed jaar voor de Nederlandse filmtheaters. De branche spreekt
zelfs van een ‘Historische groei’ van zowel het aantal bezoekers als de
omzet. Onder meer de economische crisis, veel goede films en 3D vertoningen
droegen bij aan de groei.

Crisis
Cinema en crisis houden van elkaar lijkt het wel. “Een avondje naar de
bioscoop is een relatief goedkope manier van uitgaan”, vertelt Wilco
Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie
(NFC). Maar liefst 27 miljoen mensen kozen het afgelopen jaar voor deze
goedkope manier om hun vrije tijd te besteden.

Aanbod
Debet aan het goede jaar voor de bioscopen was het aanbod van films die volle
zalen trokken. Een belangrijk deel van hun succes hebben de bioscopen dus
niet aan zichzelf, maar aan de filmproducenten te danken. Harry Potter en de
Halfbloed Prins was de blockbuster van het jaar. Maar vooral in de regio
onder deze kaskraker werd er veel geld verdiend. Eigenlijk zou je kunnen
zeggen dat er dit jaar relatief weinig films waren die het niet goed hebben
gedaan.

3D
De omzet werd dit jaar gestuwd door de opkomst van de vertoning van 3D films.
Voor films in 3D kunnen hogere prijzen voor een kaartje worden gevraagd.
Steeds meer bioscopen hebben tegenwoordig de faciliteiten om films in 3D te
vertonen. Bovendien groeit het aanbod van films in 3D explosief. Komend jaar
zal het aanbod van 3D films in de bioscoop bijna verdubbelen. In 2009 waren
er nog 17 films in 3D te zien, dit jaar zullen er 30 films in 3D te
bewonderen zijn.

Nederlandse films
De omzet van Nederlandse films droeg dit jaar flink bij aan het succesvolle
jaar. Er kwamen meer Nederlandse films uit dan in 2008, maar het
marktaandeel nam met een half procent een klein beetje af en blijft steken
op 17 procent. De reden zou gezocht moeten worden in het feit dat
Nederlandse films nog niet in 3D kunnen worden vertoond.

Voetbal
Een ander voordeeltje voor de bioscopen komt uit onverwachte hoek: voetbal.
Het feit dat er in 2009 geen Europees of Wereldkampioenschap voetbal
plaatsvond was positief voor de bios. Als mensen naar voetbal zitten te
kijken, kunnen ze immers niet naar plaatjes op het witte doek gaan staren.

Te weinig tijd
Het bioscoopbezoek steeg in bijna alle leeftijdsklassen. Een blijft er echter
achter. Bij mensen tussen de 24 en de 29 jaar was een filmpje pakken dit
jaar niet stukken populairder dan in 2008.

Youry Bredewold van Pathé denkt dat dit wel eens te maken kan hebben met de
drukke agenda van mensen in deze leeftijdscategorie. Om juist deze groep
mensen toch te verleiden om meer naar de bioscoop te gaan is Pathé bezig om
een meer bioscopen aan te bieden die wat luxer zijn dan de normale bioscoop.

Ook het aanbod wordt wat verbreed met naast goed lopende mainstream films ook
wat gedurfdere goede arthouse producties. Een voorbeeld van een dergelijke
bioscoop werd afgelopen jaar al geopend in Den Haag.

In mei van dit jaar zal in het centrum van Amsterdam een vestiging openen die
samenwerkt met het hippe Franse loungecencept Buddha bar.

2010
Naar verachting zal dit jaar niet zo succesvol zijn als 2009 voor de
bioscopen. Verwachte kaskrakers worden het zesde deel van Harry Potter en
het tweede deel van Sex and the City, maar naar verwachting zullen er minder
films zijn die meer dan een miljoen mensen naar het witte doek kunnen
trekken. Bredewold licht toe: “je mist toch een film als Komt een vrouw bij
de dokter”.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl