Neem Venezuela, de absolute topper waar het op voordelig tanken aankomt.

Een liter benzine kost daar normaal gesproken 70 Bolívarcent,
omgerekend zo’n 22 eurocent. "Een volle tank is hier goedkoper
dan een fles water”, zegt een medewerker van het Nederlandse consulaat.
Venezuela is medeoprichter van de OPEC, de organisatie van olieproducerende
landen. De plaatselijke economie drijft grotendeels op de olie-inkomsten.

De lokale bevolking profiteert daarvan, aan de pomp. Alleen in het grensgebied
met Colombia betalen de Venezolanen fors meer. Benzine is namelijk duur in
Colombia. Met rantsoenering en hogere prijzen probeert Venezuela de smokkel
in te dammen.

Het zal niet verbazen dat het voornamelijk olieproducerende landen zijn
die de eigen bevolking voorzien van goedkope olie. Nog zo’n land is Nigeria,
waar de vice-ambassadrice zelf niet rijdt vanwege de zeer onvoorzichtige
rijstijl van de gemiddelde Nigeriaan. Vermoedelijk is ze per maand meer
kwijt aan de kosten van de chauffeur dan aan benzine: een volle tank kost
daar "ongeveer 35 naria, ofwel vijf á zes euro".

In de landen rond de Perzische Golf geef je lachend je pompnummer op
aan de kassamedewerker van het tankstation. In de Verenigde Arabische
Emiraten crosst een ambassademedewerkster voor "nog geen 100 dirham per
volle tank benzine" door de woestijnachtige vertes, in haar 70 liter
Jeep Cherokee.

Dat komt neer op ongeveer 20 euro per tank. Abu Dhabi wordt gezien als de
'rijkste stad' ter wereld, en met zulke benzineprijzen is het dubbel feest.

Het iets exotischer klinkende Turkmenistan heeft onlangs een grote
prijsstijging gekend, vooral voor het personeel van het daar gevestigde
Nederlandse consulaat. De vorige president gunde buitenlandse diplomaten een
brandstofsubsidie, waardoor men tot 1 januari van dit jaar een kleine 1,5
dollar moest neertellen voor een volle tank van 70 liter.

Nu is dat 15 dollar, ofwel bijna 9,5 euro. Vergeleken met Nederlandse prijzen
is het uiteraard spotgoedkoop, maar toch: Turkemistan produceert zelf ook
olie.

De Turkmeense manat is aan zware inflatie onderhevig. Turkmenen rekenen
daarom liever alles af in Amerikaanse dollars, zo laat de lokale Nederlandse
consul weten. Wie overweegt in Turkmenistan op vakantie te gaan, kan
trouwens beter daar een auto huren. Wie met een buitenlands kenteken
Turkmenistan binnen wil, betaalt een extra belastingtoeslag van 50 tot 70
dollar, afhankelijk van de grootte van de benzinetank.

Dat een grote lokale olieproductie overigens niet overal automatisch
resulteert in lage prijzen aan de pomp, blijkt uit het voorbeeld van
Noorwegen. Dat land zwemt in de olie die het uit de Noordzee haalt, maar
toch kost een liter benzine daar ongeveer 12,50 Noorse kronen, dus 1,5 euro
- bijna hetzelfde als in Nederland.

Sommige landen subsidiëren de benzineprijzen aan de pomp zonder
zelf over veel olie te beschikken, zoals Egypte. Een Nederlandse ambassade-
medewerkster kon niet direct zeggen hoeveel een volle tank benzine daar
kost. Zij neemt zelf altijd taxi's om van A naar B te gaan, "omdat het
verkeer in hoofdstad Cairo levensgevaarlijk kan zijn".

Een Egyptische receptionist wist te vertellen dat een volle tank hem rond de
75 Egyptische pond kost, oftewel een dikke 8,5 euro. Dat is overigens fors
duurder dan een paar maanden terug; de Egyptische regering verhoogde de
prijzen van voedsel, energie en benzine met 30 procent.

Toch is het andere koek vergeleken met de 75 euro die je in Nederland
op dit moment al snel kwijt bent aan een volle tank.

Overigens is de selectie landen die Z24 maakte, niet willekeurig; ze komen
voor op diverse internationale lijsten met goedkoopste benzinelanden. Voor
zover Z24 heeft kunnen nagaan, bestaat er niet één definitieve lijst, maar
zijn er meerdere die verschillende parameters hanteren.

Was u zelf ook in landen waar u lachend de tank volgooide, laat het dan weten
in het reactieveld.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl