Nederlandse webwinkels zijn nauwelijks buiten Nederland actief. Het lukt ons niet e-commerce internationaal uit te rollen.

Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau OC & C en Google naar online retailers. Ze onderzochten de markt in zes landen (waaronder Nederland), die samen de helft van de wereldwijde webwinkelomzet vertegenwoordigen.

De trend is zichtbaar in alle categorieën: zowel bij de online specialisten (zeg maar Amazon), als bij de reguliere winkels die ook online verkopen (IKEA), als bij merken die rechtstreeks aan consumenten leveren (Nike).

Nederlands webwinkels: geen exportproduct

Blijkbaar slagen Nederlandse ondernemers er niet in concepten te verzinnen die ook buiten Nederland kans van slagen te hebben: de Nederlandse online grootmachten Wehkamp.nl is niet internationaal actief. Bol.com en CoolBlue proberen het alleen in België.

De kleine Nederlandse thuismarkt kan een excuus zijn: als je al groot bent, is het makkelijker om internationaal je concept uit te rollen. Zie de Amerikaanse online warenhuizen Amazon en Ebay, maar ook Duitse partijen als Zalando en Bonprix.

Maar het is niet de enige verklaring. Scandinavische bedrijven, die evenmin een grote thuismarkt hebben, lijken relatief succesvoller. Met name onder retailers die al fysieke winkels hebben. Op de top-30 van meest gezochte termen in deze categorie staat IKEA op nummer 1, gevolgd door H&M. C&A staat op plaats 6; Mexx en SuitSupply op respectievelijk nummer 14 en 28.

Op dezelfde lijst van pure online spelers ontbreekt Nederland volledig. (Het rapport rangschikt Vente-Exclusive wel onder ons land, maar dat is van oudsher een Belgisch bedrijf).

Lees ook op Business Insider

Top-10 Webwinkels wereldwijd (online only)
1. Ebay (VS)
2. Amazon (VS)
3. Zalando (D)
4. Asos.com (VK)
5. Book Depository (VK)
6. IHerb.com (VS)
7. Bonprix (D)
8. Zooplus (D)
9. Net-a-porter (VK)
10. GlossyBox (D)
Bron: Google zoekresultaten

Nederland exporteert dan ook nauwelijks: we bestellen bijvoorbeeld voor omgerekend 240 miljoen dollar bij Duitse online retailers; Duitsers bestellen maar voor 40 miljoen dollar in Nederland.

Eigen distributie sleutel voor webwinkels

Nu klanten steeds vaker snelle levering eisen, is fysieke aanwezigheid met eigen distributie steeds belangrijker. Dat maakt de entreebarrière voor nieuwkomers in een nieuw land nog groter.

Wie een deelmarkt wil veroveren, moet zo snel mogelijk naamsbekendheid en consumentenvertrouwen opbouwen. Als je eenmaal dominant bent, is het schier onmogelijk voor concurrenten om je aan te vallen. The winner takes it all, is een bekende internetwet. Nu steeds meer deelmarkten al in handen zijn van één speler, is er nauwelijks ruimte voor nieuwkomers.

Kortom, het zal voor Nederlandse e-commerce bedrijven moeilijk worden om ooit nog in het buitenland een dominante positie te bekleden. (Tenzij een Hollands genie met een nieuw concept alsnog internationaal een nieuwe markt aanboort)

(Klik op de kaart hieronder voor vergroting)

ecommerce kaart

Bibberen voor Amazon

Andersom hebben de Nederlands online spelers alleen maar te verliezen, als een grootmacht als Amazon daadwerkelijk de Nederlandse markt betreedt. Die kans is reëel omdat volgens het onderzoek Nederland van alle landen het meest aantrekkelijke vestigingsklimaat heeft voor een online retailer: lage transportkosten en, via Ideal, een geolied en populair betalingssysteem.

Lees ook:

Webwinkel beginnen? Dit verdien je

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl