"Wij merken beslist dat de economie aan het afkoelen is”, zegt woordvoerder
Jelle Rebbers van DB Schenker, voorheen Railion. De marktleider op het
Nederlandse railgoederenvervoer heeft vooral last van de
productiebeperkingen in de Duitse auto- en staalindustrie omdat bestellingen
worden afgezegd.

Om in te spelen op het verslechterende klimaat overweegt het bedrijf minder
treinen te laten rijden en zijn werknemers met kerst en Oud & Nieuw langer
met verlof te sturen, aldus Rebbers. Ontslagen zijn niet aan de orde.

DB Schenker is een dochterbedrijf van Deutsche Bahn, het grootste
spoorbedrijf van Europa. DB-topman Hartmut Mehdorn liet dinsdagavond weten
rekening te houden met een afname van het goederenvervoer met 40 procent.
Hij sloot ontslagen niet uit.

Bij containervervoerder ERS Railways uit Rotterdam ondervinden ze ook hinder
van de economische malaise. "We houden rekening met een afname van 20
procent de komende maanden”, aldus manager Erik Tenfeld van ERS, een
dochterbedrijf van het Deense Moller-Maersk. ERS merkt vooral dat het
vervoer in aanloop naar de kerst dit jaar stukken lager uitvalt dan in
voorgaande jaren.

Het bedrijf wil de afzwakkende vraag opvangen door ook minder ritten te rijden
en de goederentreinen beter in te richten. Dat leidt er wel toe dat minder
machinisten zullen worden ingehuurd, zegt Tenfeld.

Veolia Cargo blijft evenmin buiten schot. "In de logistiek merk je de
gevolgen van de afzwakkende economie altijd als eerste'', aldus zegsman
Raymond Broere van Veolia. "Minder bezetting op de treinen en lagere
vrachtvolumes.'' Ontslagen sluit hij uit, maar er wordt wel gekeken naar
manieren om de teruglopende vraag op te vangen. In het Nederlandse
railgoederenvervoer zijn ongeveer tienduizend mensen werkzaam.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl