Hoewel de verwachting breedgedragen was dat Philips snel met een oplossing zou komen voor tv, was dit sneller dan menig marktkenner had verwacht. ,,Een heel sterk begin voor Van Houten”, aldus analist Hans Slob van Rabo Securities. Van Houten trad in oktober vorig jaar in dienst bij Philips en is sinds ruim twee weken officieel de hoogste baas.

De televisieactiviteiten waren al vier jaar verliesgevend en hadden vorig jaar weer winstgevend moeten worden. Tegenvallende verkopen rond het WK voetbal gooiden roet in het eten. In het eerste kwartaal van dit jaar moest een operationeel verlies van 106 miljoen euro worden geboekt.

Emotioneel moment

Van Houten sprak zelf maandag over een emotioneel moment voor Philips, dat in 1925 begon met de eerste experimenten met televisie. Tien jaar geleden haalde Philips nog ruim een kwart van de omzet uit tv’s. Dat percentage daalde vorig jaar tot ongeveer 13 procent, mede door een aantal licentieovereenkomsten.

,,Het is geen einde voor televisie, maar een nieuw begin”, zei Van Houten. Belangrijk is volgens de topman dat het Philips-merk, in ieder geval de eerste vijf jaar, gehandhaafd blijft. ,,Voor de consument maakt het niet uit of de televisie nou van de ene of van de andere vrachtwagen komt.”

Autonome omzetgroei

Philips houdt in de nieuwe joint venture, die naar verwachting in het derde kwartaal officieel zal worden getekend, een belang van 30 procent. Vanaf 2013 krijgt Philips royalties betaald voor de merknaam.

Moeilijker zal het voor de topman worden om de volgende wens op zijn lijstje te kunnen afstrepen, namelijk autonome omzetgroei. In het eerste kwartaal groeide Philips weliswaar met 6 procent, maar de omzet zal door het wegzetten van tv worden gedrukt.

Kwartaaldoelen

Om omzetgroei op de langere termijn te realiseren, moet het bedrijf investeren in nieuwe markten en in onderzoek en ontwikkeling. ,,Er liggen voor de consumententak onder meer kansen op het gebied van persoonlijke verzorging. Ook liggen er voor de gezondheidstak veel mogelijkheden voor zorg aan huis.''

Hij zei af te willen stappen van kwartaaldoelen, omdat dit ,,inconsistent gedrag'' in de hand zou werken. Door de focus op kortetermijndoelen worden langetermijndoelen soms uit het oog verloren, is de gedachte.

Vision 2015

De doelstellingen die Philips vorig jaar koppelde aan zijn langeretermijnstrategie - Vision 2015 - zullen volgens de nieuwe topman mogelijk moeten worden aangescherpt als gevolg van de televisiedeal.

Philips beoogt nu tot 2015 een 2 procentpunt snellere omzetgroei dan de groei van de wereldeconomie. Het bedrijfsresultaat zal naar verwachting tussen de 10 en 13 procent van de omzet liggen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl