Het kabinet Balkenende heeft de begroting voor 2008 rond. Als het aan minister
Wouter Bos van Financiën ligt gaan diverse verbruiksbelastingen omhoog.
Vrijdag lekte een deel van de plannen al uit. Het standaardtarief voor de
btw stijgt van negentien naar twintig procent, de accijns op benzine gaat
omhoog met een cent per liter. De alcoholaccijns wordt met 2 cent
opgeschroefd en de heffing op sigaretten stijgt naar verwachting met 25
cent.
Het risico van deze belastingverhogingen is dat doorgewinterde zondaars
uitwijken naar het buitenland. Binnen de Europese Unie mogen goederen vrij
worden vervoerd. Wie in Duitsland inkopen doet en daar btw en accijns
betaalt, kan in principe ongestoord met zijn boodschappentas de grens over.
Wel gelden er voor bepaalde categorieën goederen speciale regels. Drank en
tabak kennen bijvoorbeeld maximale hoeveelheden die particulieren
belastingvrij mogen invoeren. Wie hoogstens 800 sigaretten, 110 liter bier
en tien liter sterke drank de grens over sleept, wordt geacht deze goederen
voor eigen gebruik mee te nemen.
Shoppers moeten hun buitenlandse waar wel zelf begeleiden. De fiscus is
er namelijk niet van gediend dat goederen die via internet in het buitenland
zijn besteld, onbelast de grens passeren. Stel: een Nederlander koopt via
internet sigaretten in een ander Europees land en laat die per postzending
afleveren. Als over zo’n zending geen btw en accijns is betaald, wil de
fiscus alsnog afrekenen.
Vraag blijft of het veel uitmaakt: drank en sigaretten inslaan over de grens
en even de tank volgooien. Nederland, Duitsland en België belasten alcohol,
benzine en drank alledrie met het standaard btw-tarief. Duitsland verhoogde
het standaardtarief begin dit jaar tot 19 procent. Daarmee kwamen de
Duitsers op gelijke voet met Nederland. Maar vanaf 2008 betalen Nederlanders
over consumptiegoederen weer een procentpunt meer belasting dan de Duitsers.
België blijft duurder, want daar bedraagt de btw 21 procent.
Benzine tanken bij de buren was al aantrekkelijker en dat blijft zo.
Als de benzine-accijns volgend jaar 69 cent per liter bedraagt, steekt
Nederland met kop en schouders boven de Belgen en Duitsers uit. De
Nederlandse heffing is dan twee cent hoger dan de Duitse en tien cent hoger
dan de Belgische benzine-accijns. Een liter Euro 95 loodvrije benzine kost
in Duitsland overigens het minst.
Sigaretten zijn het goedkoopst in Nederland. Gaat accijnsverhoging van 25 cent
door dan worden sigaretten in Nederland bijna net zo duur als in België. In
Duitsland is de heffing op sigaretten zo veel hoger dat het uiteindelijke
prijsverschil met Nederland substantieel blijft. Een pakje Marlboro kost in
Duitsland ruim een halve euro meer dan in Nederland.
Bij de heffing op alcohol blijft Nederland in fiscaal opzicht een
middenmoter. Zo is de Duitse accijns op gedestilleerde dranken lager, de
Belgische hoger. Prijzen van eindproducten zijn lastig te vergelijken,
vanwege de internationale diversiteit aan sterke drank, wijn en bier.
Dus wat doet de ongerijmde koopjesjager op 1 januari 2008? Die steekt in
Nederland z'n laatste Marlboro op, rijdt naar België om een pakje Gauloises
te bemachtigen en tuft door naar Duitsland voor een volle tank en wellicht
een alcoholische versnapering.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl