De NS voert achteraf betalen voor particuliere reizigers landelijk in. Met NS Flex hoeven ze vanaf maandag geen saldo meer vooraf op hun ov-chipkaart te zetten.

Aan het einde van de maand komt een factuur, zoals dat voor zakelijke reizigers met een business card al langer mogelijk is.

Saldo vinden veel reizigers maar gedoe, aldus NS. De onzekerheid of er wel voldoende saldo op de ov-chipkaart staat en het opladen ervaren ze als tijdrovend. De kosten van de gereisde kilometers per trein, bus, tram, metro en OV-fiets worden via het nieuwe systeem elke maand van de rekening afgeschreven.

Wie geen abonnement heeft, betaalt eenmalig 10 euro en reizigers mét abonnement in de meeste gevallen 12 euro (1 euro per maand bovenop het abonnement).

“Elke vorm van vervoer kan eenvoudig worden gebruikt en betaald”, aldus Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van NS. “Het is flexibel aan te passen aan je reisgedrag. Of je nou elke dag in de trein zit, of maar een enkele keer.”

De eerder verplichte borg is afgeschaft.

Drukke maand in september

NS heeft zich voor de maand september voorbereid op zo'n 35 miljoen reizigers. Deze maand is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar omdat forensen terug zijn van vakantie en de universiteiten weer open gaan.

De verwachting is dat het vooral op het station Amsterdam Zuid druk zal zijn door de nieuwe Noord-Zuidlijn. Het aantal reizigers in de spitstreinen kan door de nieuwe lijn met 10 procent groeien. Het spoorbedrijf rijdt met treinen met de maximaal mogelijke lengte, maar dat zal naar verwachting niet genoeg zijn om iedereen een zitplaats te bieden.

De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol is met 19 procent de snelst groeiende verbinding. De drukste trein wordt per direct uitgebreid van zes naar negen rijtuigen. Vanaf december breidt NS hier ook het aantal treinen uit van vier naar vijf per uur.

Ook veel andere drukke treinen rijden op de maximale lengte. Maar de NS adviseert spitsreizigers om de drukte-indicator van de reisplanner-app te raadplegen om zo te zien welke treinen druk of rustiger zijn. In de hyperspits - de piek tussen 7.30 en 8.30 uur - moet een deel van de reizigers rekening houden met een staanplaats.