Terwijl TNT heeft aangekondigd 11.000 bezorgers te ontslaan, stort ondernemer Colin de Vries zich op de internationale postmarkt. Zijn bedrijf BlueMailCentral biedt digitale verzending van brieven aan, die ter plaatse worden uitgeprint en bezorgd.

Met aanstekelijk enthousiasme vertelt De Vries (35) over zijn jongste idee. BlueMailCentral is een zogenoemd hybride postbedrijf.

Het principe? Bij een printopdracht van een getypte brief in Word selecteer je niet de printer thuis, maar die van BlueMailCentral. De software herkent automatisch het adres en stuurt de brief elektronisch naar een printlocatie in het land van bestemming. Daar wordt het document afgedrukt en aangeboden aan het plaatselijke postbedrijf.

Gebruikers zijn met name goedkoper uit door het prijsverschil tussen de lokale portokosten en het reguliere tarief voor internationale verzending. Via BlueMailCentral een brief naar Australië sturen is hierdoor bijvoorbeeld zo’n veertig eurocent goedkoper dan bij TNT. Bij niet-westerse bestemmingen is het prijsverschil kleiner.

Nog geen zwarte cijfers

Drie maanden is de site van BlueMailCentral nu online. Het bedrijf uit Middelburg is nog niet uit de rode cijfers, maar De Vries is positief over de toekomst. “We groeien volgens planning. In Nederland zijn er nu dagelijks driehonderd à vierhonderd actieve gebruikers. Aan het einde van het jaar willen we 2500 brieven per dag per land verwerken. Dat komt neer op dagelijks 300.000 brieven wereldwijd.”

BlueMailCentral is een mondiale dienst. Het bedrijf heeft printlocaties in veertig – binnenkort 75 – landen. "De bedrijven die voor ons printen werken al voor banken en verzekeraars. Ze zijn gecertificeerd." Als in een land geen printlocatie is, wordt de post afgedrukt in het dichtstbijzijnde land.

De onderneming richt zich primair op de internationale markt. "We zien vooral veel post van de VS naar Europa en van Europese landen naar Australië en Nieuw-Zeeland", zegt De Vries. Ook doet het bedrijf het goed in het Verenigd Koninkrijk (VK).

Bekend concept

Hybride post is al langer bekend in de VS en het VK, waar verschillende bedrijven de dienst aanbieden. De meeste richten zich op de nationale markt, maar enkele bieden net als BlueMailCentral internationale verzending aan.

Het idee voor BlueMailCentral heeft De Vries naar eigen zeggen niet gekopieerd uit het buitenland. "Op een regenachtige dag wilde ik een factuur op de bus doen, maar mijn postzegels waren op. Ik zocht op internet naar een alternatief voor een postkantoor, maar dat was er niet. Toen ontstond het plan voor BlueMailCentral." Een enigszins geromantiseerd verhaal, geeft hij toe.

Financiering concept

De Vries verkocht het reclamebureau dat hij in die tijd had en ging op zoek naar investeerders voor BlueMailCentral. Via de ontwikkelingsmaatschappij Oost NV kwam hij in contact met Alex Keil. Die was bereid geld in BlueMailCentral te steken. "Keil is iemand met een heel ondernemersleven achter zich", zegt De Vries. "Hij vindt het leuk om startende ondernemers te helpen."

Keil is nu als financiële man betrokken bij het postbedrijf. Een derde vaste medewerker, Michèl van Boven, regelt druklocaties. Daarnaast werkt BlueMailCentral op projectbasis met acht programmeurs.

Grote postvolumes

Voor bedrijven met grote postvolumes is BlueMailCentral te duur, weet De Vries. Kees van den Heuvel beaamt dit. Hij is commercieel directeur van TNT Billing & Document Solutions. "Grote ondernemingen laten hun brieven en facturen al afdrukken bij een printbedrijf. Daar zit geen partij meer tussen", zegt Van den Heuvel.

BlueMailCentral is volgens Van den Heuvel voornamelijk interessant voor particulieren. 'Zijn' TNT heeft geen plannen om een soortgelijk product te lanceren. "Consumentenpost is slechts 6 tot 8 procent van het totale postvolume. Die markt is voor ons te klein."

Zakelijke postmarkt

De Vries denkt echter dat BlueMailCentral ook voor middelgrote bedrijven voordelen kan bieden. Hij schudt talloze voorbeelden uit zijn mouw van zakelijke klanten die hun internationale facturen goedkoper kunnen verzenden. Daarnaast besparen ze volgens hem tijd doordat BlueMailCentral het print-, vouw- en verzendwerk overneemt.

Eenvoudig zal het echter niet zijn om een plek te veroveren op de zakelijke postmarkt. TNT biedt ook een dienst aan voor facturenpost. Daarnaast hebben bedrijven vaak printers en frankeermachines staan die nog niet zijn afgeschreven.

E-mail sturen?

De verschuiving naar elektronisch factureren doet zich tot nog toe alleen voor in westerse landen, zegt De Vries. "In Polen bijvoorbeeld accepteren bedrijven slechts papieren facturen", stelt hij.

Ook de concurrentie van e-mail vreest De Vries niet. "Er zijn maar zeven of acht landen ter wereld met een internetpenetratie van 70 procent of hoger." Een blik op de statistieken leert dat mondiaal nog geen kwart van de mensen een internetverbinding heeft. Driekwart van de wereldbevolking is dus alleen via briefpost te bereiken.

De noodzaak voor fysieke post blijft bestaan, meent de ondernemer. "De fax betekende niet het einde van het postbedrijf. En het internet heeft ook lang niet de invloed op de postmarkt die werd verwacht."