• Volvo wil in 2030 alleen nog maar elektrische modellen op de markt brengen.
  • Die auto’s worden bovendien alleen maar online verkocht.
  • Met de deadline van 2030 is het Zweedse bedrijf ambitieuzer geworden dan enkele jaren geleden.

De Zweedse automaker Volvo Cars wil in 2030 alleen nog maar elektrische modellen op de markt brengen. Daarmee is het bedrijf ambitieuzer geworden dan enkele jaren geleden.

In 2017 gaf Volvo aan in 2019 voor alle auto’s hybride opties te willen aanbieden en tot en met dit jaar vijf volledig elektrische modellen op de markt te willen brengen bij Volvo en dochtermerk Polestar samen.

Lees ook: Zo ‘elektrisch’ willen 8 klassieke automerken over 5 tot 10 jaar zijn

Dat doel is nog niet gehaald. Tot nu toe staat de teller op één volledig elektrische Volvo, de XC40 Recharge, en één elektrische Polestar, de Polestar 2. Volvo introduceert later dinsdag een nieuwe elektrische auto.

In 2025 moet dan de helft van alle verkochte auto’s al volledig elektrisch zijn. Eerder mikte Volvo op 1 miljoen verkochte elektrische auto’s in dat jaar.

Volvo wil auto’s online verkopen

Volvo kondigde verder aan dat de auto’s in 2030 alleen nog online worden. verkocht. Daarmee wil het de aankoop van een auto simpeler maken. Dealers kunnen daarbij nog wel helpen, maar zijn er ook voor service en de aflevering van de auto’s.

Steeds meer automakers kiezen ervoor om hun auto’s alleen online te verkopen, nadat Tesla daarmee begon. Zo gaf Volkswagen al aan zijn elektrische voertuigen alleen via internet te willen verkopen.

Lees ook op Business Insider

Om de verkopen online echt eenvoudiger te maken gaat Volvo zijn auto’s in een paar configuraties aanbieden, waarbij de koper uit minder verschillende opties kan kiezen.

Toch geen fusie met Chinees moederconcern

Volvo is eigendom van het Chinese Geely Cars en zou met dat bedrijf gaan fuseren. Die samensmelting werd vorige maand afgeblazen.

De Chinezen denken dat ze er toch verstandiger aan doen om als zelfstandige fabrikanten door te gaan. Wel zullen Geely en dochter Volvo meer met elkaar gaan samenwerken op het gebied van elektrisch rijden, software en de technologie achter zelfsturende auto’s.

“Een fusie is niet altijd positief. Je loopt het risico het momentum te verliezen”, aldus Volvo-topman Håkan Samuelsson. Daarmee bedoelde hij dat Geely en Volvo zich bij een fusie waarschijnlijk minder snel zouden ontwikkelen, omdat ze dan veel tijd kwijt zijn met het inrichten van een gemeenschappelijke organisatie.

Eigen beursnotering voor Volvo?

Voor de nauwere samenwerking tussen de autobouwers zullen bepaalde activiteiten ondergebracht worden in een apart bedrijf. Die onderneming zal zich dan vooral gaan richten op nieuwe aandrijflijnen.

Samuelsson hoopt dat ook het Duitse Daimler zich hierbij zal aansluiten. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz kondigde in november al plannen aan om gezamenlijk een benzinemotor te ontwikkelen die later omgevormd kan worden tot een elektrische motor. 

Geely-oprichter Li Shufu is tevens de grootste aandeelhouder van Daimler.

Mogelijk betekent de gang van zaken dat Volvo Cars een eigen beursnotering gaat aanvragen in Stockholm. “Het is belangrijk om de mogelijkheid te hebben om de aandelenmarkten te bereiken als een op zichzelf staand bedrijf”, aldus Samuelsson. Hierover is nog geen beslissing genomen.

Lees meer over elektrische auto’s: