Toyota voelt Volkswagen inmiddels in zijn nek hijgen. In 2014 maakte de grootste autofabrikant ter wereld 10,23 miljoen auto’s, Volkswagen produceerde er maar naar schatting 20.000 minder.

De kans is groot dat de bestuursvoorzitter Martin Winterkorn eind 2015 zijn ambitie de grootste te worden heeft waargemaakt, zeker omdat Toyota dit jaar verwacht minder auto’s te gaan verkopen (zie de grafiek onder aan dit artikel).

De definitieve cijfers van het autoconcern die Volkswagen donderdag in Berlijn presenteerde, lieten ook onder de streep genoeg over om aandeelhouders blij te maken. Het bedrijfsresultaat liep op tot 12,7 miljard euro, een miljard meer dan in 2013.

Zou je het aandeel van Volkswagen in Chinese joint-ventures meerekenen — westerse bedrijven ontkomen er in China niet aan om samen op te trekken met Chinese partners — dan loopt het bedrijfsresultaat volgens VW zelfs op tot bijna 18 miljard.

Volkswagen wordt steeds Chinezer

Ondanks de mooie cijfers, blijkt dat het concern wel degelijk problemen heeft. Problemen zijn er niet in China waar Volkswagen het grootste automerk is.  Maar liefst 3,7 miljoen auto’s werden er in de Volksrepubliek verkocht (+12,7 procent), dat is drie keer zoveel als in het thuisland Duitsland.

Die aantallen camoufleren echter dat het elders in de wereld minder gaat en dat het bedrijf voor de groei erg afhankelijk is van de groei van de Chinese markt.

Volkswagen, waartoe onder andere ook Audi, Porsche, Seat en Skoda behoren, verkocht minder auto's in Rusland en Zuid-Amerika. Weliswaar gaat het in deze landen om veel kleinere aantallen dan in China, maar het zijn met in totaal meer dan een miljoen verkochte auto's geen onbelangrijke markten.

In Argentinië daalde  de verkoop met 39 procent, in Brazilië en Rusland met 12 procent. Alles bij elkaar ging het toch om 100.000 auto's minder. En met name in Rusland moet de grote klap waarschijnlijk nog komen nu het land in een diepe recessie lijkt weg te zakken.

Een echt probleem heeft Volkswagen echter in de VS, na China de grootste automarkt. Het lukt de Duitsers maar niet om hier voet aan de grond te krijgen. De verkopen daalden met 2 procent tot onder de 600.000 exemplaren terwijl de Amerikaanse markt met 4,5 procent groeide tot 16,3 miljoen verkochte voertuigen.

Audi en Porsche zorgen voor de winst

Op het Spaanse SEAT na, maakt Volkswagen met al haar belangrijke automerken winst. Wat wel opvalt, is dat het steeds moeilijker lijkt om winst te maken met kleine auto's.

Volkswagen zelf heeft een omzet van 99,4 miljard euro, maar draagt maar 2,5 miljard bij aan het bedrijfsresultaat. Audi kende een bedrijfsresultaat van 5,2 miljard op een omzet van 53,8 miljard. Ook Porsche is met een resultaat van 2,7 miljard winstgevender dan de naamgever van het concern.

Verkoop Leaseplan

Financiële top man Hans Dieter Pötsch wilde geen mededelingen doen over de voorgenomen verkoop van Leaseplan. De Nederlandse leasemaatschappij is in handen van Global Mobility Holding waarvan Volkswagen weer de helft van de aandelen bezit, maar kondigde eerder deze week aan van het bedrijf af te willen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl