Heb je ooit last gehad van een kapotte vliegtuigstoel? Reisverslaggever Zach Griff maakte het tot twee keer toe mee en denkt dat deze situatie vaker voorkomt. En niet per se in de economy class, maar vooral als je business class of eerste klas vliegt.

“Het zal met enige regelmaat gebeuren, vooral als je bedenkt uit hoeveel bewegende onderdelen de chicste vliegtuigstoelen bestaan”, zegt de journalist van de reiswebsite The Points Guy. “Bovendien worden vliegtuigstoelen elke dag van het jaar klokje rond gebruikt, dus er gaan weleens dingen stuk.”

Volgens Griff worden kapotte vliegtuigstoelen meestal meteen gerepareerd of geblokkeerd voor gebruik, totdat monteurs het probleem hebben opgelost. Maar het kan zijn dat je pas aan boord van het toestel merkt dat je toegewezen stoel kapot is.

Mocht je onverhoopt op een doorgezakte zitting belanden, of kun je de rugleuning niet verstellen, dan deelt Griff hieronder de nodige tips om toch enigszins lekker te zitten tijdens je vlucht, of om compensatie te krijgen voor het ervaren ongemak.

1. Test je stoel voor het opstijgen van het vliegtuig

"Het is makkelijker om problemen direct op te lossen, voordat de vliegtuigdeuren sluiten", zegt Griff. "Op die manier kan het grondpersoneel kijken of het mogelijk is om de stoelverdeling te veranderen, een monteur te bellen of om een alternatieve route te bieden."

Maar dan moet je wel eerst op de hoogte zijn van eventuele problemen. Check daarom meteen je stoel als je aan boord gaat, zegt Griff. Hij raadt aan elk onderdeel na het instappen te testen, inclusief de riem, de rugleuning en armleuningen en eventueel extra functies die bij premium-zitplaatsen worden geboden.

"Heb je voor business class gekozen, test dan of de stoel zover naar achteren kan dat deze in een bed verandert", tipt Griff.

2. Ga niet zelf hannesen, maar roep meteen de crew

Heeft je stoel een mankement, breng dan meteen de crew op de hoogte en probeer niet zelf het probleem te fiksen. "Je wilt het probleem niet erger maken door op de verkeerde knop te drukken", zegt Griff.

3. Vraag naar alternatieve stoelen

In een recent artikel over een vrouw die vastzat in een kapotte business class-stoel, geeft Michelle Couch-Friedman, Griff's collega bij The Points Guy, tips over wat te doen in een dergelijk geval.

Als er geen andere stoel beschikbaar is in de door jou geboekte klasse, dan zou je volgens Couch-Friedman iemand van het cabinepersoneel moeten vragen om een upgrade of downgrade naar een andere beschikbare stoel. Het beleid voor terugbetaling of compensatie voor downgrades verschilt per luchtvaartmaatschappij.

Zijn er geen beschikbare stoelen aan boord en is het vliegtuig nog niet opgestegen, dan raadt Couch-Friedman aan om een bemanningslid te vragen of er plek is op de eerstvolgende vlucht, mocht dat in je tijdsschema passen.

4. Maak foto's en dien een klacht in

Het kan zijn dat er geen oplossing voor de kapotte stoel gevonden kan worden en/of dat je besluit de vlucht te vervolgen met het mankement. Althans, als er geen sprake is van een probleem waarmee de veiligheid in het geding is, zoals een kapotte gordel.

In dat geval kun je later een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Maar dan is het wel belangrijk om foto's en video's te maken die tonen dat de stoel niet werkt en deze te delen met de luchtvaartmaatschappij, zegt Couch-Friedman. Volgens haar is de kans dan groter dat je dan compensatie krijgt voor het ongemak.

Geeft de luchtvaartmaatschappij niet thuis, dan kun je wellicht een klacht indienen bij een andere instantie, zoals de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) of de Geschillencommissie Reizen.

Lees ook: ‘Business class light’: een betere stoel, maar verder weinig extra’s – dit kost het bij KLM en andere vliegmaatschappijen