Als gevolg van de oorlog en de sluiting van het Russische luchtruim staan honderden vliegtuigen van buitenlandse leasemaatschappijen vast in Rusland.

De sancties tegen dat land verplichten de leasemaatschappijen om contracten met Russische bedrijven op te zeggen en de vliegtuigen voor eind maart terug te eisen, maar Rusland weigert de toestellen te retouneren.

Deze vliegtuigen zijn in gebruik genomen door Russische vliegmaatschappijen, waaronder Aeroflot, en dat lijdt voor leasebedrijven tot een schade van circa 12 miljard dollar.

Het Ierse AerCap is met 142 vliegtuigen een van de zwaarst getroffen bedrijven en heeft daarom vorige week een claim ingediend van 3,5 miljard dollar bij z’n verzekeraar, dat zei de financieel directeur van AerCap woensdag.

De claim doet de vraag rijzen wie moet opdraaien voor de verliezen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. AerCap gaat ook juridische stappen zetten om de geleden schade vergoed te krijgen, maar het is geenszins zeker of die succesvol zullen zijn.

Kredietbeoordelaar Fitch RatingsClaims schat dat de claims die verband hebben met het conflict in totaal 10 miljard dollar kunnen bedragen. Dat is het hoogste bedrag in de geschiedenis van de luchtvaartverzekering.

Maar Lloyd's of London betwist dit bedrag. 's Werelds grootste handelsplaats voor verzekeringen schat dat de aansprakelijkheid van verzekeraars beperkt zal blijven tot ongeveer 10 tot 15 procent van dat bedrag.

AerCap heeft inmiddels 22 van de 135 vliegtuigen terug weten te halen uit Rusland. Verzekeringsclaims en het terughalen van meer vliegtuigen zouden de financiële klap voor het bedrijf kunnen verminderen.

De onderneming zal in de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar een afschrijving doen op de vliegtuigen. Hoe groot die wordt, is nog niet bekend. "De gebeurtenissen in Rusland zijn zeker een tegenslag, maar ze zijn een te overziene tegenslag", aldus AerCap.

LEES OOK: KLM moet alsnog kartelboete van €127 miljoen betalen vanwege prijsafspraken over luchtvracht