De airlines hebben hun capaciteit voor de zomer teruggeschroefd. De vraag naar
vakantievluchten is veel lager dan andere jaren en de passagiersaantallen
dalen sowieso al maanden, blijkt uit cijfers van de wereldwijde
luchtvaartkoepel IATA.

KLM-personeel
Dat heeft gevolgen voor het personeel. KLM
vroeg zijn piloten
en kantoormedewerkers om op vrijwillige basis bij te
springen bij de afdeling ground services. "Zij kunnen daar dan in
diverse functies hun collega’s bijstaan", aldus een woordvoerder van de
maatschappij. "Hierdoor hoefde KLM minder uitzendkrachten in te huren."

Ook concurrent British
Airways vraagt
medewerkers om het bedrijf door de crisis te helpen. Aan
de andere kant van het Kanaal zijn de maatregelen echter heftiger: BA vraagt
zijn personeel gratis te werken.

Op extra cabinepersoneel zit KLM dus zeker niet te wachten, nu de maatschappij
minder toestellen dan normaal laat vliegen. Een woordvoerder laat weten dat
KLM sowieso weinig extra personeel aantrekt in de zomer. "Wij vliegen
vaste lijndiensten, geen vakantievluchten." KLM moet het volgens de
woordvoerder vooral hebben van transferpassagiers, die op Schiphol
overstappen. Zij maken 70 procent uit van alle KLM-klanten, en komen gestaag
zowel zomer als winter.

Transavia leent KLM-personeel
Air France-KLM-dochter Transavia huurt gewoonlijk driehonderd extra mensen in
voor de zomerperiode. Die krijgen dan een tijdelijk contract van zes
maanden. Dit jaar was de oogst via uitzendbureau Unique, dat voor Transavia
werft, echter veel kleiner. Tientallen, in plaats van honderden krachten.

"Dat klopt", bevestigt de woordvoerder van Transavia. "Dit jaar
hebben we veel 'herintreders'. Dat zijn mensen die vorige zomer ook met ons
hebben gevlogen." Het zijn er meer dan andere jaren, veel
'zomerstewardessen' doen het werk één jaar, bijvoorbeeld tussen school en
vast werk. "Het zou door de crisis kunnen komen, dat mensen niet zo
snel een vaste baan vinden", veronderstelt de woordvoerder.

In totaal heeft Transavia voor deze zomer zo'n driehonderd mensen aangenomen,
terwijl er vorig jaar 260 man extra werd aangenomen. "Maar toch hebben
we in totaal minder cabinepersoneel werken", zegt de woordvoerder. "Dat
komt doordat we de bemanning afgelopen winter al hadden teruggebracht. Toen
vlogen we minder vaak op een aantal routes."

Van die driehonderd mensen komen er honderd van KLM. Het cabinepersoneel van
KLM is in vaste dienst. In tegenstelling tot het cabinepersoneel van
bijvoorbeeld Transavia of Arkefly, waar die medewerkers eerst een contract
voor een half jaar krijgen. Dat zijn bij uitstek vliegmaatschappijen die in
de zomer een grote piek hebben en dan extra veel bemanning nodig hebben. Het
KLM-personeel is in vaste dienst en zit dus thuis duimen te draaien als het
aantal vluchten wordt teruggebracht. Nu Transavia onderdeel is van Air
France - KLM, is het veel goedkoper om het personeel bij de
zustermaatschappij onder te brengen.

Martinair en Arkefly
Martinair, sinds kort eveneens volledig eigendom van Air France-KLM, brengt
dit jaar de vloot terug van zes naar vier vliegtuigen, en heeft dus zeker
geen extra cabinepersoneel nodig. Integendeel. De economische situatie hakt
er hard in bij het bedrijf, dat een grote vrachtpoot heeft. Juist die cargo
krijgt harde klappen, laten de IATA-cijfers zien. Maar ook als dat niet zo
was geweest, had Martinair geen zomerstewardessen aangenomen, laat de
woordvoerder weten. "Wij zijn een lijndienst, geen chartermaatschappij."

Arkefly tot slot, heeft evenmin extra cabinepersoneel ingehuurd voor de zomer,
aldus een woordvoerder van de vakantievlieger. Ook bij Arkefly merken ze dat
er wellicht wat veel personeel is. "Af en toe worden collega's minder
vaak ingedeeld dan andere jaren. Dan zitten mensen thuis." Maar over
het algemeen valt dat mee, zegt de woordvoerder. "We hebben het goed
gepland met het personeel. We hoeven ook vrijwel nooit vacatures te
plaatsen, we krijgen heel veel open sollicitaties."

Lichtpuntje
2009 Is geen goed jaar om een nieuwe carrière als steward, stewardess of
purser in gang te zetten. Maar de IATA was donderdag 25 juni voorzichtig
optimistisch bij het publiceren van de laatste cijfers: "De daling in
passagiersaantallen gaat minder hard." In vergelijking met mei vorig
jaar zakte het aantal passagiers wereldwijd met 9,3 procent, terwijl dat in
maart nog 11,1 procent was. "Maar de weg omhoog is nog lang",
aldus IATA-president Giovanni Bisignani.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl