• Luchtvaartmaatschappijen kampen met dunne winstmarges, hoge brandstofkosten en felle concurrentie.
  • In de afgelopen 14 maanden legden liefst 12 vliegmaatschappijen het loodje. Bij de verliezers zitten veel budgetmaatschappijen, zoals Wow Air en recent Air Italy.
  • Een ander spraakmakend faillissement was dat van reisorganisatie Thomas Cook, die ook eigen vliegtuigen had.

De afgelopen 14 maanden kende de luchtvaartindustrie een bijzonder woelige periode. Opvallend veel luchtvaartmaatschappijen gingen failliet.

De problemen bij luchtvaartmaatschappijen kennen diverse oorzaken. Vooral budgetmaatschappijen hadden te maken met verdienmodellen die niet werkten, felle concurrentie, slecht management en onverwachte kosten die leidden tot stilleggen van activiteiten of de verkoop van bezittingen.

Het jaar 2020 lijkt nog niet veel verandering te brengen. Afgelopen dinsdag werd bekend dat budgetmaatschappij Air Italy al na twee jaar de deuren sluit.

Hieronder geven we een overzicht van vliegmaatschappijen die de afgelopen 14 maanden het loodje legden. Van Thomas Cook tot Wow Air.


California Pacific Airlines: januari 2019

Foto: Mark Boster/Getty Images

De regionale luchtvaartmaatschappij California Pacific Airlines vloog maar voor een paar maanden toen het de vluchten opschortte. Het bedrijf zegt dat het van plan is te herstructureren en weer zal gaan vliegen, mogelijk in 2020.


Germania: februari 2019

Foto: AP Photo/Bilal Hussein

Germania, met thuisbasis Berlijn, startte als chartermaatschappij. Later ging Germania lijnvluchten verzorgen.

Hoge brandstofkosten, een reeks vertragingen in de zomer van 2018 en concurrentiedruk van prijsvechters leidden tot het faillissement van de maatschappij.


Flybmi: februari 2019

Foto: Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images

De Britse regionale luchtvaartmaatschappij uit Leicestershire was ooit onderdeel van British Midland International. Het bedrijf had naar eigen zeggen last van de gestegen brandstofkosten en de onzekerheid rondom de Brexit.


Fly Jamaica Airways: maart 2019

Foto: Denis Chabrol/Getty Images

Deze Jamaicaanse maatschappij stopte haar vluchten door gebrek aan materiaal, vijf maanden nadat één van haar twee Boeing 767-300ER toestellen was beschadigd bij een noodlanding in Guyana.


Wow Air: maart 2019

Foto: WOW

De IJslandse prijsvechter brak de trans-Atlantische route open met vluchten tussen Noord-Amerika en Europa van rond de 100 euro, met een tussenstop in Reykjavik.

Wow Air begon in 2012 en breidde uit naar Noord-Amerika in 2015.

"Een van de vergissingen die ik maakte, die Wow maakte, in de afgelopen 18 maanden is dat we het lagekostenmodel verlieten," vertelde CEO Skúli Mogensen van Wow Air  in 2019 aan Business Insider.


Jet Airways: april 2019

Foto: REUTERS/Amit Dave

Jet Airways uit het Indiase Mumbai ging kopje onder na jaren van forse verliezen, mede door sterke concurrentie van nieuwe prijsvechters.


XL Airways: september 2019

Foto: Pascal Rossignol/Reuters

Het Franse XL Airways (het voormalige Star Airlines, XL) was een chartermaatschappij voor vakantievluchten die in financiële problemen kwam en niet snel genoeg investeerders wist aan te trekken.


Aigle Azur: september 2019

Foto: Benoit Tessier/Reuters

Een andere Franse maatschappij, Agile Azur, probeerde het in 2018 met een nieuwe strategie, nieuwe routes en nieuwe vliegtuigen. Maar Agile Azur kwam uiteindelijk in financiële problemen en gaf het een jaar later op.


Adria Airways: september 2019

Foto: Srdjan Zivulovic/Reuters

Adria, de voormalige nationale luchtvaartmaatschappij van Slovenië, verloor veel geld aan het begin van het millennium en de jaren na 2010 en was niet in staat om te herstellen, ondanks enkele reorganisaties.


Thomas Cook: september 2019

Foto: Paul Hanna/Reuters

De 178 jaar oude Britse reisorganisatie met een eigen luchtvaartmaatschappij ging failliet, nadat Thomas Cook faalde bij het vinden financiering om schuldeisers tegemoet te komen. Zo'n 600.000 vakantiegangers moesten gerepatrieerd worden vlak na het faillissement.


Air Italy: februari 2020

Foto: Air Italy

Air Italy startte in 2018 als alternatief voor de kwakkelende nationale luchtvaartmaatschappij Alitalia. Minder dan twee jaar na de eerste vlucht kondigde Air Italy afgelopen dinsdag aan dat het ermee op zou houden.

De maatschappij maakte bekend tot 25 februari vluchten uit de voeren. Iedereen die na die datum een vlucht heeft geboekt, krijgt z'n geld terug. Passagiers die vóór die datum een vlucht hebben kunnen kiezen tussen vliegen of teruggave van het geld.


AtlasGlobal: februari 2020

Foto: AFP/Getty Images

Een dag na de aankondiging van Air Italy sloot de Turkse vliegmaatschappij Atlas Global de deuren, na een mislukte reorganisatie en uitstel van vluchten.


Lees meer over vliegen: