Het in de Verenigde Staten gevestigde bedrijf Virgin Hyperloop ontsloeg afgelopen vrijdag bijna de helft van zijn werknemers. Dit vanwege een verandering van de focus van de techstartup: die komt te liggen op vrachtvervoer in plaats van passagiersvervoer.

Het futuristische transportbedrijf bevestigde tegenover zakenrkant The Financial Times dat 111 mensen zijn ontslagen. Het bedrijf liet via een videoboodschap weten dat de reorganisatie helpt de aandacht volledig te richten op het leveren van vracht via zijn hyperloopsysteem. Dit bestaat uit een buizenstelsel voor transport op snelheden van meer dan 600 km/u door vacuümbuizen.

De omvang van de bezuinigingen was “niet verwacht”, vertelden twee mensen die hun baan verloren aan de FT.

Virgin Hyperloop werd in 2014 opgericht als Hyperloop Technologies. Het bedrijf veranderde zijn naam toen de Britse ondernemer en miljardair Richard Branson in 2017 betrokken raakte bij het bedrijf en toetrad tot de raad van commissarissen.

Virgin Hyperloop haalde tot nu toe ongeveer 450 miljoen dollar aan financiering op. Daarnaast is het het enige bedrijf in zijn soort dat een succesvolle passagiersrit heeft voltooid met behulp van de technologie.

Het bedrijf is nu "van richting aan het veranderen" als gevolg van wereldwijde problemen met toeleveringsketens en "alle veranderingen als gevolg van Covid," vertelde Virgin Hyperloop aan The Financial Times. Zo merkt Virgin Hyporloop een sterk toegenomen belangstelling van klanten voor een op vracht gebaseerde dienst.

DP World, een logistieke dienstverlener in handen van de regering van Dubai en meerderheidsaandeelhouder in Virgin Hyperloop, begon in 2020 te werken aan een vrachtsysteem dat gebruik maakt van de hyperlooptechnologie van het bedrijf.

De verschuiving van de focus van passagiersvervoer naar vrachtvervoer heeft wel geleid tot interne onrust bij het bedrijf. Afgelopen jaar verliet Josh Giegel, medeoprichter en hoofd technologie van Virgin Hyperloop, het bedrijf. In navolging van zijn vertrek, verlieten ook veel andere leidinggevenden het bedrijf.

De huidige ontslagronde komt op een moment dat Virgin Hyperloop volgens bronnen die de FT sprak, een beursgang overweegt via een zogenoemde SPAC, of special purpose acquisition company. Dat is een lege beurshuls waarin in niet-beursgenoteerd bedrijf kan worden ondergebracht.

Ook in Nederland is er interesse voor de hyperlooptechnologie. Het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop kreeg afgelopen jaar een subsidie van 15 miljoen euro uit Brussel. Met de financiële steun van het door de Europese Commissie ingestelde European Innovation Council kan Hardt Hyperloop het razendsnelle en duurzame vervoermiddel hyperloop versneld ontwikkelen.

“Het is geweldig om nu het vertrouwen van de Europese Commissie te krijgen”, zei medeoprichter Tim Houter van Hardt Hyperloop. “Hun steun helpt de ontwikkeling van een Europees hyperloopnetwerk te versnellen waarmee we significante CO2-besparingen een stuk dichterbij brengen. Europese steden worden slimmer, sneller en goedkoper met elkaar verbonden.”

LEES OOK: Hoe de hyperloop uit kan groeien tot grote concurrent van hogesnelheidstreinen