Verouderde bestelwagens zijn vanaf januari 2017 niet langer welkom in de binnenstad van Amsterdam.

Wethouder Abdeluheb Choho (Luchtkwaliteit) wil dan een milieuzone invoeren voor vervuilende bestelbusjes op diesel ouder dan zeventien jaar. Die mogen dan niet meer binnen de ringweg A10 komen, uitgezonderd Amsterdam-Noord. Daarmee volgt Amsterdam het voorbeeld van Utrecht, dat onlangs ook een milieuzone invoerde.

Choho’s voorganger Eric Wiebes zag vorig jaar september nog af van een soortgelijk gebiedsverbod voor oudere bestelwagens. Wiebes vond dat toen te drastisch, omdat dit 8.000 Amsterdamse bestelauto’s betrof.

Choho stuurt donderdag zijn Agenda Duurzaamheid naar de gemeenteraad, waar de milieuzone slechts een onderdeel van is. Door vieze voertuigen uit de stad te weren wil Choho de milieuzone de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Dat maakt de stad gezonder en leefbaarder.

Kritiek op milieuzone

Het plan voor een milieuzone voor bestelauto’s, taxi’s en touringcars leidt meteen tot kritiek van verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). De organisaties zeggen dat het plan in strijd is met een eerdere afspraak met het bedrijfsleven.

De organisaties spraken in de vorige collegeperiode met de hoofdstad af dat het bedrijfsleven eerst zelf maatregelen kon treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl