Maandagavond acht uur, je zit lekker televisie te kijen, als plotseling de bel
gaat. Je verwacht niemand, maar je doet toch maar open. Daar staat een
vriendelijke meneer met een mooi aanbod voor groene stroom. Voor je het weet
heb je je handtekening gezet en zit je vast aan een jaarabonnement.
Dit is een voorbeeld van colportage, verkoop aan de deur. Hier is op zich
niets mis mee, maar volgens de Consumentenautoriteit krijgt een op de vijf
Nederlanders jaarlijks te maken met misleidende colportage. Hierbij weten
mensen niet goed wat ze kopen en krijgen ze daar later spijt van. Uit
onderzoek van de Consumentenautoriteit blijkt dat de schade met misleidende
colportage op 12 miljoen euro per jaar ligt.
Misleidende colportage
En de verwachting is dat het probleem van misleidende colportage alleen maar
groter wordt door de inwerkingtreding van het Bel-me-niet register, waarbij
consumenten zich kunnen afmelden voor ongewenste verkoop via telefoon of
e-mail. "Nu bedrijven minder via de telefoon hun klanten kunnen werven,
verwachten wij dat ze dit op andere manieren gaan doen. Wij achten de kans
groot dat ze meer langs de deuren zullen gaan voor verkoop", vertelt
een woordvoerder van de Consumentenautoriteit.
Dat is de reden dat de Consumentenautoriteit in 2010 meer aandacht gaat
besteden aan misleidende colportage. "We willen mensen op hun rechten
wijzen en ze leren om te gaan met verkopers aan de deur", aldus de
woordvoerder. Die voorlichting gaat door middel van een deurhanger die
mensen aan de binnenkant van de voordeur kunnen bevestigen. Op die hanger
staan hun rechten en tips bij verkoop aan de deur.
Naast voorlichten kan de organisatie ook boetes uitdelen. Deze kunnen oplopen
tot 450.000 euro.
Bedenktijd verlengen
"Mensen weten vaak niet dat ze bij aankopen van boven de 34 euro recht
hebben op acht dagen bedenktijd. Daarnaast willen we de consument adviseren
om goed na te denken voordat ze ergens 'ja' op zeggen. Als er plotseling
iemand voor je deur staat, kan het zijn dat je er niet op bedacht bent en te
snel iets accepteert."
Volgens de Consumentenbond voldoet alleen voorlichten niet. De bond roept dan
ook op tot concrete maatregelen. Zo moet de bedenktijd van acht naar
veertien dagen en zou er in navolging van het Bel-me-niet register ook een
Bel-niet-aan register moeten komen.
Consumentenautoriteit wil wachten
Maar daar wil de Consumentenautoriteit niet aan: "Het is nog niet een
zodanig groot probleem dat dergelijke maatregelen noodzakelijk zijn. We
moeten eerst maar afwachten wat de gevolgen zijn van het Bel-me-niet
register. Het is nog geen groot probleem, maar het zou er wel een kunnen
worden", aldus de woordvoerder.
Ook demissionair minister Maria van der Hoeven is geen voorstander van een
dergelijk register. Tegen persbureau ANP verklaarde de bewindsvrouw dat zo'n
registratiesysteem niet te handhaven is en dat onmogelijk te controleren is
of iemand ongeoorloofd heeft aangebeld.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl