Een CDA-motie met die strekking werd donderdagavond aangenomen in de Tweede
Kamer.
Minister Melanie Schultz van Haegen van Verkeer wilde vanaf die datum op 60
procent van de wegen de nieuwe snelheidsnorm invoeren. Het CDA lag in de
persoon van Kamerlid Sander de Rouwe dwars; hij wil dat beoogde aanpassingen
aan wegen eerst zijn doorgevoerd, voordat het gaspedaal dieper mag worden
ingetrapt.
September 2012
Door de motie van de coalitiepartij moet Schultz haar tijdschema aanpassing.
Zelf denkt ze dat per september 40 procent van de snelwegen naar 130 kan. In
de jaren daarna wil ze de gewenste aanpassingen (versneld) doorvoeren om
uiteindelijk op haar 60 procent uit te komen.
Schultz zei donderdag dat ze met de motie uit de voeten kan. De entreeborden
bij de Nederlandse grens hoeven volgens haar niet afbesteld te worden. Ze
wil op die borden de nieuwe snelheidsnorm van maximaal 130 km kenbaar maken
en dat kan volgens haar ook als die norm bij 40 procent van de snelwegen
geldt.
Welke wegen wel of niet onder de nieuwe norm gaan vallen, moet ze nog
bestuderen. Schultz heeft geen spijt dat ze aanvankelijk heeft ingezet op
een sneller scenario. ,,Ik sta daar nog steeds achter. Onze wegen zijn
veilig.”
Luchtkwaliteit
In een tweede motie, die ook werd aangenomen, vroeg het CDA de
snelheidsverhogingen niet door te voeren op plaatsen waar extra maatregelen
nodig zijn voor luchtkwaliteit. Die zijn volgens De Rouwe te duur (41,5
miljoen euro). In economisch barre tijden vindt hij dat onverantwoord. In
het regeerakkoord is deze kwestie niet tot in detail vastgelegd.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl