Met AH Basic geeft Albert Heijn zijn prijsvechtersmerk een ander jasje. En lagere prijzen. 

Supermarktconcern Albert Heijn ging de afgelopen maanden op diverse fronten in het offensief. Spraakmakend was de prijzenslag die Albert Heijn in september ontketende, vooral gericht tegen concurrenten Jumbo en Lidl.

Zie ook dit artikel op Z24: Prijzenslag A-merken, Jumbo slaat aanval Albert Heijn af

Belangrijke reden voor Albert Heijn om een prijzenoffensief te starten was het beïnvloeden van de prijsperceptie: consumenten moesten af van het idee dat AH relatief duur is.

Dag Euroshopper, hallo AH Basic

Maar daarnaast was er ook de ombouwoperatie die het einde inluidde van het aloude koopjesmerk Europshopper. Albert Heijn was niet tevreden met de prijs-kwaliteitverhouding bij Euroshopper en wilde dat met de invoering van AH Basic verbeteren.

AH Basic telde eind december al meer dan 260 producten. De komende weken moeten er nog zo’n 125 Euroshopper-producten definitief uit de schappen verdwijnen.

Verpakking AH Basic: prijzen iets lager

Z24 was benieuwd hoe Albert Heijn het nieuwe ‘basismerk’  heeft ingezet bij zijn prijsbeleid. Daartoe zijn de prijzen van 75 identieke producten vergeleken, die op 2 september dit jaar een Euroshopperverpakking hadden, en in de laatste week van december 2013 een AH Basic-jasje droegen.

Hoofdconclusie is dat Albert Heijn de nieuwe verpakking niet heeft gebruikt om stiekem prijzen te verhogen. Integendeel, gemiddeld genomen zijn de 75 AH Basic producten 2,5 procent goedkoper, vergeleken met hun Euroshoppervarianten, zo blijkt uit de steekproef.

Zelf wil Albert Heijn echter geen verband leggen met de prijzenslag die de Nederlandse marktleider in september ontketende. “De invoering van AH Basic is vanaf april in gang gezet en staat los van de prijsacties van september 2013”, aldus de woordvoerder.

In het mandje van 75 producten dat Z24 onder de loep nam, is iets meer dan de helft van de producten gelijk gebleven in prijs. Zo’n 16 procent is duurder geworden en 28 procent werd goedkoper. “Het klopt dat veel producten in prijs gelijk zijn gebleven. Sommige zijn goedkoper geworden, sommige duurder. In het laatste geval is ook voor een betere kwaliteit gekozen”, aldus de woordvoerder van Albert Heijn.

De verandering van prijzen heeft volgens Albert Heijn ook te maken met marktontwikkelingen. Als bijvoorbeeld zuivel- of koffieprijzen op de wereldmarkt stijgen of dalen, kan dat invloed hebben op supermarktprijzen.

Prijsverschillen AH Basic en Euroshopper

Bij de producten waarvan de prijs is aangepast, gaat het wel om behoorlijke prijsverschillen. Zo zijn de twaalf producten die in prijs zijn gestegen gemiddeld 9 procent duurder in de AH Basic-variant.

De 21 producten uit de steekproef die goedkoper zijn geworden, zijn gemiddeld 11 procent in prijs gedaald.

AH Basic goedkoper, maar prijsperceptie werkt niet mee

Hamvraag is natuurlijk of Albert Heijn ook meer verkoopt met het schrappen van Euroshopper en de invoering van AH Basic. Vergelijkende uitspraken daarover wil de woordvoerder niet doen. “We zijn tevreden over AH Basic.”

Toch is er duidelijk nog werk aan de winkel: uit een peiling van bureau GfK van afgelopen december bleek namelijk dat de prijsperceptie van Albert Heijn de afgelopen maanden is verslechterd, meldde Distrifood.

Waar consumenten het prijsverschil tussen Albert Heijn en zijn concurrenten enkele maanden geleden nog op 5 procent inschatten, is dit inmiddels opgelopen tot 7 procent. Met AH Basic heeft de marktleider dus nog het nodige missiewerk te verrichten.

Lees ook:

Ahold wil vooral één ding: het boodschappenlijstje van de klant

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl