- Drie coalitiepartijen willen een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes.
- De PVV, VVD en NSC dienen daartoe een motie in bij het aanstaande debat over verkeersveiligheid.
- PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) twijfelt echter nog over de maatregelen.
- Lees ook: Ook Univé stopt met verzekeren van fatbikes wegens ‘onverantwoord percentage diefstallen’.
PVV, VVD en NSC houden vast aan hun plan om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor alleen fatbikes in te voeren. De drie partijen zeggen tegen het ANP dat ze hun motie die daarom vraagt woensdagavond indienen bij een debat over verkeersveiligheid, ondanks twijfels van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Hij zei eerder op dinsdag dat een onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen “niet zinvol” is.
Een onderscheid op basis van bijvoorbeeld banddikte of framehoogte is “niet te rechtvaardigen”, schrijft Madlener, omdat die eigenschappen een fiets niet minder veilig maken. De minister verwacht ook dat fabrikanten komen met nieuwe fietsen die de criteria omzeilen, bijvoorbeeld met smallere banden.
Olger van Dijk (NSC) wijst erop dat de motie die zijn partij samen met de VVD indient ook een onderscheid op basis van gewicht voorstelt. Het Kamerlid begrijpt Madleners zorgen over “wildgroei” van fatbikes, zegt hij. “Daar moet je op bedacht zijn, maar dat wil niet zeggen dat je problemen met fatbikes niet moet aanpakken. Het is echt een aparte categorie.”
“Wat ons betreft gaat de minister gewoon doen wat de Kamer hem opdraagt”, zegt Hidde Heutink (PVV). Zijn partijgenoot Madlener heeft vorige week beloofd elke maatregel tegen fatbikes uit te voeren die een Kamermeerderheid aan hem voorlegt.
Een onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen is volgens fatbikefabrikanten niet haalbaar, liet Niels Willems namens het Convenant Veilige Fatbikes eerder weten. "Als het al zou lukken, wordt daar onmiddellijk omheen gewerkt door de hele industrie", zei de fatbikefabrikant. Het zou "kansloos" zijn om de onderdelen van een fatbike in een wet te beschrijven.
Zo verkoopt Willems, zelf medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, al een fatbike met een verstelbaar zadel, één van de punten waarop politieke partijen een onderscheid willen maken tussen fatbikes en andere e-bikes. "Bandendikte en zadelformaat zijn dingen die je als fabrikant zo kan vervangen. Zodra die wet er is, staan de nieuwe fietsen al klaar die niet in die categorie vallen, maar wel eenzelfde doelgroep proberen aan te spreken", aldus Willems.