142 minuten per dag. Dat is het aantal minuten dat internetgebruikers in 2018 gemiddeld op sociale media doorbrachten. In 2012 was dit nog slechts 90 minuten, volgens een rapport van GlobalWebIndex.

Je hoeft geen expert te zijn om te begrijpen dat er rond verkopen via sociale platforms een enorm potentieel ligt.

Sociale media hebben een grote invloed op het koopgedrag van consumenten. 36 procent van de Amerikaanse internetgebruikers geeft aan dat sociale netwerken net zo belangrijk zijn geworden als andere informatiebronnen als het aankomt op de keuze voor een product. Volgens een onderzoek van GfK geciteerd door eMarketer was dit in 2015 nog 27 procent.

Hoe harder social groeit, hoe belangrijker het voor online retailers wordt om dáár aanwezig te zijn. Consumenten maken inmiddels al meer dan tien jaar gebruik van sociale media om meer te weten te komen over producten, merken en om inspiratie op te doen.

De term ‘social commerce’ werd zelfs al in 2005 door Yahoo! geïntroduceerd.

Verkopen via sociale media

Diverse platforms, denk aan Instagram, hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om eventuele obstakels weg te halen. Tegenwoordig vind je ook hier koopknoppen en kun je gemakkelijk een digitale portemonnee toevoegen, zodat je als gebruiker direct tot aankoop over kunt gaan.

In The Social Commerce Report schat Business Insider Intelligence onder andere de omvang van de social commerce-markt in, voorspelt de toekomstige groei en onderzoekt waarom de groeit tot nu toe is gestagneerd – en waarom dat gaat veranderen.

Lees ook op Business Insider

Business Insider Intelligence kijkt ook naar het aanbod op de grootste platforms en analyseert de toekomst van deze merken.

De bedrijven die in dit rapport worden genoemd: Amazon, BHADgoods, BigCommerce, Calibra, Depop, Facebook, Instagram, Kylie Cosmetics, L’Oréal, Pinterest, Poshmark, Nike, Samsung, SeatGeek, Snap, Venmo en Walmart.

Het rapport:

  • Doet voorspellingen over de markt voor social commerce in de komende vijf jaar.
  • Onderzoekt obstakels en groeikansen voor social commerce-adoptie en gebruik.
  • Bespreekt de mogelijkheden die Instagram, Facebook, Pinterest en Snapchat bieden op dit gebied. Wat zijn de voor- en nadelen van verkopen via deze platformen?
  • Kijkt naar hoe verschillende bedrijven gebruikmaken van social commerce, zoals via marketplaces en betalingsplatformen.

Geïnteresseerd in het volledige rapport? Koop en download het rapport nu in onze online store.