De Ruijter had goed en wel extra pure hagelslag en andere ‘specials’ op de
markt gebracht, of Albert Heijn kwam met zijn eigen ‘sjieke’ hagelslag. En
zoals wel vaker heeft Albert Heijn gekozen voor een kleurstelling van het
pak die dicht tegen die van het A-merk aanschuurt. In dit geval heel veel
zwart vanwege de ‘sjieke’ uitstraling.

De doos van de ‘Belgische hagelslag’ van de Albert Heijn (1,99 euro) is fors
groter dan het pak van De Ruijter (1,94). Het lijkt dus of je meer waar voor
je geld krijgt als je Albert Heijns hageltjes koopt.

Maar wie de ‘kleine lettertjes’ in het schap leest, ziet dat de kiloprijs van
de Albert Heijns luxe hagel bijna twee euro hoger is dan die van De Ruijter,
9,95 euro per kilo voor de AH Hagel, tegen De Ruijter Extra Puur of Romig
Melk voor 8,08 euro de kilo. Het pak van de Belgische hagelslag is niet
alleen groter, er zit ook nog minder in.

Pak met veel lucht
Maar huismerkproducten zijn toch altijd goedkoper dan het A-merk? De
woordvoorder van Albert Heijn legt uit dat dat opgaat voor Euroshopper en
het Albert Heijn Huismerk, waarbij het huismerk volgens haar wel van A-merk
kwaliteit is.

Daarnaast heeft Albert Heijn ook producten met Puur & Eerlijk en het
Excellent-logo. "Dat zijn producten met extra kwaliteit wat
ingrediënten betreft, of producten die op een bepaalde manier zijn
geproduceerd." Dergelijke producten zijn niet per definitie goedkoper,
maar volgens de woordvoerder is de Albert Heijn-klant zich daar goed bewust
van.

De hagel van Belgische chocolade is gewoon beter dan de premium-hagel van De
Ruijter? Zo ver gaat de woordvoerder niet. "We willen de consument
keuze bieden."

Waarom is er gekozen voor een groter pak met minder inhoud? Wek je op die
manier niet op zijn minst de indruk dat het Albert Heijn-product goedkoper
is? De woordvoerder wil alleen kwijt dat het product door consumenten is
getest en goedbevonden.

De Ruijter neemt het feit dat Albert Heijn ook luxe hagelslag in het schap
heeft voor kennisgeving aan. "Als A-merk heb je nu eenmaal een
voortrekkersrol. Wij zien het ook een beetje als bevestiging dat het
introduceren van premium hagelslag een goed idee was. Dat het segment er toe
doet."

Is jouw ook iets opgevallen in de supermarkt of een andere winkel waar je
vraagtekens bij zet? Stuur een e-mail naar [email protected].

Lees ook:

Nederlanders betalen meer voor kaartje Disneyland Parijs
dan Fransen

Marktaandeel Albert Heijn stagneert

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl