• De politieke lobby vanuit Duitsland om een totaalverbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor in de EU te voorkomen, is gehonoreerd.
  • De Europese Commissie en Duitsland hebben een deal gesloten waarbij nieuwe auto’s die op zogenoemde e-fuels rijden, ook na 2035 verkocht mogen worden.
  • Aanvankelijk was het de bedoeling dat er in de EU vanaf 2035 alleen nieuwe, elektrische auto’s verkocht zouden mogen worden.
  • Lees ook: Elektrische auto: de grootste uitdaging voor nieuwe merken is wellicht ook de grootste kans

De Duitse politieke lobby die het mogelijk wil maken om nieuwe auto’s met klassieke verbrandingsmotoren te blijven verkopen na 2035, heeft een voet tussen de deur gekregen. Het Europese plan om vanaf 2035 voor nieuwe auto’s alleen nog de verkoop van elektrische auto’s toe te staan, wordt enigszins afgezwakt.

De Duitse regering en de Europese Commissie zijn het eens geworden over het behouden van ruimte voor auto’s op duurzame brandstoffen, meldt eurocommissaris Frans Timmermans, die gaat over de zogenoemde Green Deal van de EU.

Duitsland ging vorig jaar akkoord met het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s en busjes met een brandstofmotor in 2035. Het terugdringen van CO2-uitstoot door het wegverkeer is hard nodig om de EU in 2050 klimaatneutraal te maken. Maar het Europese zwaargewicht bedacht zich.

Berlijn eiste echter onder druk van de eigen autolobby op de valreep de uitdrukkelijker verzekering dat auto's in de toekomst wel op zogeheten e-fuels, zoals waterstof, zouden mogen rijden. Een toekomst voor de verbrandingsmotor is belangrijk voor de vele Duitse makers van motoronderdelen.

Duitsland vond genoeg medestanders om het verbod voorlopig tegen te houden, tot ergernis van veel andere EU-lidstaten en de Commissie. Andere landen zouden zich nu ook vrij kunnen gaan voelen om alsnog tegen te stribbelen bij klimaat- of andere maatregelen, waarschuwden ze.

Verkoop van brandstofauto's die op e-fuels rijden toegestaan na 2035

Na weken van koortsachtig overleg is er nu toch een deal, twitteren Timmermans en de Duitse verkeersminister Volker Wissing. "We zullen nu aan de slag gaan met het zo snel mogelijk aannemen van de CO2-normen voor auto's", aldus Timmermans.

De Commissie komt daarna snel met regelgeving die ervoor zorgt dat nieuwe auto's op e-fuels na 2035 mogen worden verkocht. Daarin is wel verankerd dat ze ook alleen die duurzame synthetische brandstoffen kunnen tanken, en niet stiekem toch op benzine of diesel blijven rijden, twittert Wissing.

"De weg is vrij: Europa blijft technologieneutraal", luidt de slotsom van de minister van de liberale regeringspartij FDP. Hij hamerde er steeds op dat de EU niet alleen de elektrische auto moest promoten, maar ruimte moest geven aan iedere technologie die het klimaat niet schaadt.

Wissing en zijn FDP speelden de kwestie tot afgrijzen van hun coalitiegenoten, met name de Groenen, hoog op. De verbrandingsmotor is een paradepaardje van de Duitse auto-industrie en raakt bij veel autominnende Duitsers een snaar. Ook al zien veel autofabrikanten weinig in e-fuels en kiezen zij meteen voor de stekkerauto.

LEES OOK: Elektrische auto: de grootste uitdaging voor nieuwe merken is wellicht ook de grootste kans