De website Zorgkiezer.nl pakt het dit jaar groots aan en organiseert een
bustour door een aantal grote steden. De bedoeling is consumenten te wijzen
op de voordelen die het vergelijken van zorgverzekeringen oplevert. En dus
meer mensen naar de site te trekken.

Sites als Zorgkiezer.nl en Prizewize.nl worden beschouwd als nieuwe spelers
die een plekje op de markt proberen te veroveren.

"De hiërarchie in de vergelijkingssite-sector is vrij duidelijk",
zegt Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl. "Eerst krijg je ons en
Independer.nl, dan krijg je een hele tijd niks en dan pas de rest." En
dat in een "kleiner wordende markt van overstappers."

Weer minder overstappers
Independer en Zorgkiezer wijzen op wederom een daling van het aantal mensen
dat van verzekeraar wisselt.

Stapte in het eerste jaar van het nieuwe verzekeringsstelsel nog meer dan 18
procent van de consumenten over naar een andere verzekeraar, een jaar later
was het gezakt naar 3 procent. En nu verwachten zowel Independer als
Zorgkiezer dat het percentage onder die 3 procent zakt.

Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl merkt dat het "aantal bezoekers
minder is". Of dat echter een brede trend is, kan hij niet zeggen. "Er
zijn geen cijfers over de vergelijkingssites-markt."

Zorgverzekering
Websites als Independer, Verzekeringssite en Zorgkiezer verdienen aan de
overstappers. De eerste twee krijgen per 'switcher' geld van de ontvangende
verzekeraar, Zorgkiezer krijgt van de verzekeraars alleen geld voor iedere
offerte die door consumenten wordt aangevraagd.

De spoeling wordt dun, zegt Edmond Hilhorst van Independer. De site noteerde
vorige week minder bezoekers dan in dezelfde week vorig jaar. "Minder
mensen zijn geneigd om hun bestaande zorgverzekering te vergelijken met
andere aanbieders. De perceptie is dat zorgverzekeringen gecompliceerd zijn."

Geld besparen
Dat vormt een drempel voor consumenten, zegt Hilhorst. "Dat is duidelijk
het geval. Want waar minder mensen op onze site zorgverzekeringen met elkaar
vergelijken, zien we juist een stijging in het aantal personen dat op zoek
is naar goedkopere autoverzekeringen. Die zijn natuurlijk veel eenvoudiger."

Mensen zijn ook een beetje in slaap gesust, denkt Peter Ruys van Zorgkiezer.

Basisverzekering
"De premies voor de basisverzekering zijn grotendeels hetzelfde gebleven,
je ziet daarin nauwelijks verschillen tussen de verzekeraars. Mensen zien
daardoor minder snel het nut in van vergelijken", aldus Ruys.

Daarnaast is de no claim-regeling afgeschaft. Dat prikkelt consumenten minder
om pro-actief op zoek te gaan, denkt Ruys.

Collectieve verzekering
Een andere reden waarom minder Nederlanders neigen naar overstappen, is de
populariteit van de collectieve verzekering. Zowel Ruys als Hilhorst denkt
dat de populariteit ervan gestegen is.

"Veel mensen zijn nu aangesloten bij zo'n collectief, wat 8 procent
reductie op de premie kan opleveren", zegt Hilhorst. Dat is nog altijd
minder dan sommige kortingen die vergelijkingssites kunnen geven, maar het
kan een extra reden zijn voor consumenten om te blijven zitten waar ze
zitten.

Aanvullende verzekeringen
Dat terwijl er wel degelijk verschillen zijn in de aanvullende
zorgverzekeringen. Daar valt vaak nog veel aan voordelen te behalen, stellen
Hilhorst, Ruys en Erik Hordijk.

"De premies voor aanvullende verzekeringen verschillen meer. Dat is één.
Daarnaast zien we dat verzekeraars voor volgend jaar hun voorwaarden en
dekking voor die aanvullende pakketten hebben aangepast", stelt
Hilhorst.

Daardoor kunnen de besparingen oplopen. De vergelijkingssites doen hun best om
dat besparingsbedrag zo aantrekkelijk mogelijk te laten klinken.

Mogelijke besparing
Zorgkiezer en Verzekeringssite beweren dat consumenten gemiddeld 125 euro
kunnen besparen door hun verzekeringen te vergelijken, en vervolgens over te
stappen naar een concurrent. Independer's Hilhorst kan nog geen gemiddelden
bieden - "daarvoor is het nog te vroeg" - maar beweert dat mensen
in het verleden wel 500 euro bespaarden.

"Zelfs een 1000 euro besparing voor een gezin is geen uitzondering",
weet hij nog te melden.

Overheidssite Kiesbeter.nl
Aan de informatievoorziening van de verzekeraars zal het niet liggen. Zelfs
als die wollig en onoverzichtelijk is, vlooien juist de vergelijkingssites
die wirwar uit elkaar tot overzichtelijke brokjes info.

En zijn het de commerciële sites die aan iedere overstapper verdienen, de
overheidssite Kiesbeter.nl is ook nog steeds in de lucht.

Peter Ruys van Zorgkiezer hoopt in ieder geval dat de wil om geld te besparen,
door de recessie aangewakkerd wordt. "Misschien dat mensen alsnog
wakker worden."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl