Wie zelf een stoel wil uitkiezen, moet daarvoor bijbetalen. De maatregel volgt
op een uitgebreid experiment waaruit blijkt dat een meerderheid van de
reizigers bij voorkeur een stoel toegewezen krijgt.

Het huidige instapproces wordt door een groot deel van de passagiers als ‘een
bron van spanning’ ervaren, meldt het Britse bedrijf woensdag. Het systeem
gaat er in de basis vanuit dat passagiers in het vliegtuig zelf een stoel
uitkiezen. Wie het toestel als een van de eersten betreedt, heeft de meeste
keuze.

Die aanpak gaat op de schop. In aanvulling op de routes waarop het nieuwe
systeem is uitgeprobeerd, rolt easyJet de ‘vaste zitplaats’ in november uit
over het hele netwerk.

EasyJet voerde naar eigen zeggen zesduizend proefvluchten uit, waarbij 800.000
passagiers waren betrokken. Zeventig procent gaf aan dat de toewijzing van
een stoel een verbetering was.

Het idee onder prijsvechters is dat een vrije stoelkeuze het instapproces
versnelt. Uit de proef kwam volgens easyJet echter naar voren dat de
stiptheidscijfers niet te lijden hebben gehad.

Het experiment wees tevens uit dat stoelen aan de linkerkant van de cabine
(stoelrijen A, B en C) de voorkeur genieten boven die aan de rechterkant (D,
E en F). Stoel 1A is op lange vluchten de meest gewilde zitplaats, stoel 6A
scoort het best op kortere vluchten. Middenstoelen achterin het vliegtuig
zijn het minst populair.

Passagiers die net als in het huidige systeem zelf hun stoel willen bepalen,
moeten gaan bijbetalen. Een stoel met extra beenruimte kost vijftien euro
per vlucht extra. Een zitplaats op een van de voorste rijen levert easyJet
tien euro per enkele reis op. Voor elke andere stoel moet vier euro worden
bijbetaald.

Meer luchtvaartnieuws op Luchtvaartnieuws.nl

EasyJet profiteert van slecht weer

Waarom EasyJet start met vaste plaatsen

Topman easyJet overleeft strijd met oprichter

'Ryanair is zonder staatssteun verlieslijdend'

Onderzoek naar 'noodlandingen' Ryanair

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl