• De opzegvergoeding voor vaste energiecontracten gaat vanaf 1 juni op de schop.
  • De boete voor het tussentijds opzeggen van een vast energiecontract wordt verhoogd, in de hoop dat energieleveranciers daardoor meer vaste contracten aan zullen bieden.
  • Toezichthouder ACM waarschuwt verder voor gevallen van ‘agressieve en misleidende werving’.
  • Lees ook: Daling variabele prijzen stroom en gas stagneert in mei

Wie vanaf 1 juni een vast contract afsluit, krijgt te maken met nieuwe regels rondom opzegvergoedingen. Als je een vast contract voortijdig opzegt, betaal je in de regel zo’n vergoeding, omdat de leverancier de energie dan aan een ander moet verkopen – vaak tegen een lagere prijs.

Vanaf volgende maand is de hoogte van de opzegvergoeding maximaal gelijk aan het verlies dat een leverancier lijdt door de opzegging.

Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), dat deze regels opstelde.

De nieuwe regels zijn bedoeld om voor energieleveranciers meer zekerheid in te bouwen, waardoor zij – zo hoopt de ACM – meer vaste energiecontracten aan gaan bieden. De huidige regels zijn nog voordeliger voor consumenten, die bij opzeggen van een vast contract vaak maar 50- tot 250 euro kwijt zijn.

'Pas op voor agressieve en misleidende werving'

Consumenten moeten oppassen dat ze niet het slachtoffer worden van "agressieve en misleidende werving" door energieleveranciers, waarschuwt de ACM. Volgens de toezichthouder worden mensen soms telefonisch benaderd door marketeers die beweren dat hun huidige leverancier op de rand van faillissement staat en dat zij snel over moeten stappen, terwijl dat helemaal niet zo is.

Door de flinke stijging van de energieprijzen waren energiebedrijven een tijdje terughoudend met het werven van nieuwe klanten. Maar de ACM merkt dat er de laatste tijd weer meer verschillende soorten contracten worden aangeboden op de energiemarkt. Daarbij is sprake van flinke prijsverschillen. Nu de energiemarkt weer op gang komt, komen er bij de consumentenwaakhond "helaas" ook weer meer meldingen over misleidende wervingspraktijken binnen.

"Het is mooi om te zien dat er weer iets te kiezen is voor consumenten. Maar helaas zien we dat het aantal meldingen over misleidende werving ook weer stijgt", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Hij geeft aan dat de toezichthouder onderzoek doet naar bedrijven waarover veel klachten binnenkomen. "Daarnaast roepen we consumenten op ook goed op te letten. Een ongevraagd telefonisch aanbod is eigenlijk nooit de beste keuze. Daarom is het belangrijk een aanbod altijd eerst rustig te vergelijken met het aanbod van andere leveranciers en niet tijdens het verkoopgesprek akkoord te gaan met een nieuw contract."

Vattenfall biedt weer vaste contracten aan

Energiebedrijf Vattenfall biedt vanaf 1 juni weer vaste prijscontracten aan, meldt het bedrijf maandag. Particuliere klanten van het met een variabel contract gaan vanaf 1 juli bovendien minder betalen voor hun gas en stroom. Het is de tweede keer dit jaar dat het Zweedse bedrijf zijn energietarieven verlaagt.

De daling van de variabele tarieven volgt op de verder gedaalde inkoopprijzen voor energie. Klanten betalen per 1 juli 1,33 euro per kubieke meter gas en 0,3892 euro per kilowattuur stroom, inclusief btw en energiebelasting. De tarieven liggen volgens Vattenfall onder het prijsplafond. Klanten ontvangen uiterlijk dertig dagen voor de datum waarop het nieuwe tarief ingaat een persoonlijk bericht over wat het nieuwe variabele tarief voor hen betekent.

De nieuwe regels voor opzegvergoedingen vaste prijscontracten gaan, zoals gezegd, in op 1 juni en vanaf dat moment biedt Vattenfall ook weer vaste prijscontracten aan. Klanten kunnen hiermee de prijs voor het leveringstarief voor een of drie jaar vastleggen. Klanten kunnen nu al via de website deelnemen aan de 'vast-variabel check' om informatie te krijgen om zelf te bepalen welk type contract het beste bij hen past.

LEES OOK: Meer betalingsproblemen energierekening door hoge eindnota