Waarom koopt u een nummerinformatiedienst?
"In 2002 heb ik Voice Data Bridge opgericht om in te spelen op de
aankomende deregulering in de nummerinformatiemarkt. Die deregulering duurde
langer dan gepland. Pas in 2006 werd bepaald dat de deregulering en
openbreken van de markt per 1 januari 2007 in zou gaan en dat 118
nummerinformatie zou verdwijnen. In de zomer van 2006 vond toen een
nummerveiling plaats. KPN kreeg het nummer 1888, Vodafone bemachtigde 1800
en wij 1850 en 1820."
Nummerzoekers wisten u meteen te vinden?
"’We hebben voor exposure direct samenwerking gezocht met SBS, RTL en
Radio 538. Toen de datum van deregulering uiteindelijk een paar maanden
verschoof, waren wij al zo goed voorbereid dat we op dag twee meteen een
marktaandeel hadden van 60 procent. Maar twee weken later kwam KPN met een
grote campagne, waarin ze alle middelen gebruikten waarover ze konden
beschikken. Hun logo op het wagenpark, alle uitingen. Iets wat 1850 niet tot
haar beschikking had. Ons marktaandeel stabiliseerde uiteindelijk op 30
procent."
Wilde Vodafone van het nummer 1800 af?
"Voor Vodafone was 1800 een leuk product voor erbij, maar niet iets om
veel tijd en energie in te steken."
Was 1800 interessant voor u?
"Voor ons was de overname een mooie kans om ons marktaandeel te
vergroten. Met 1800 erbij kunnen we toch een behoorlijke vuist maken naar
KPN."
Wist u dat het nummer te koop was?
"Vodafone heeft ons benaderd en gevraagd of we interesse hadden. Er waren
overigens meerdere partijen gevraagd, dus het was een competitief proces."
Deed u het hoogste bod?
"Het gaat niet alleen om de hoogte. Voor zo'n 70 procent gaat het om de
kwaliteit van de dienstverlening en de ervaring. 1800 Heeft toch een
Vodafone-imago. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Doe je dat niet, dan
schaadt dat Vodafone. Wij waren keiharde concurrenten, maar in dit
overnamespel werden we partners."
Hoe verloopt zo'n proces?
"Je tekent eerst een Non Disclosure Agreement en daarna ontvang je een
memorandum met alle financiële gegevens en details: hoeveel mensen werken
er, wat is de productiviteit? Daarna doe je een bod en voer je exclusief een
aantal gesprekken."
Wat zijn uw ambities?
"De markt voor nummerinformatie groeit niet meer. Hij krimpt zelfs iets.
Maar additionele dienstverlening biedt toegevoegde waarde, dus dat is onze
focus voor het komende jaar."
Hoe gaat u dat doen?
"1800 Heeft vooral zakelijke klanten. Die willen we bijvoorbeeld
conference calling gaan aanbieden. Maar de grootste concurrent is
tegenwoordig internet en dan vooral mobiele applicaties. Iedereen heeft
straks met zijn mobiel toegang tot nummerinformatie. Daarom moeten wij ook
vernieuwen en verbreden."
Gaat u 1800 en 1850 samenvoegen?
"Vooralsnog niet. 1800 Heeft toch een behoorlijke naamsbekendheid. We
gaan eerst maar eens kijken hoe die zakelijke klanten op de extra
dienstverlening gaan reageren. 1800 Heeft toch een Vodafone-imago. Daar moet
je zorgvuldig mee omgaan."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl