"E-commerce wordt eindelijk serieus genomen!", juicht Brian
Speelman. Toen hij met zakenpartner Sebastiaan Hooft in 2002 begon met
webwinkel Central Point, stond verkopen via internet nog in de
kinderschoenen. "Deze investering maakt duidelijk dat we een
volwaardige manier van winkelen zijn geworden."
Van den Ende en Deitmers hebben een belang van dertig procent genomen
in Central Point, bevestigt Speelman. Hoeveel geld hiermee gemoeid is, wil
Speelman niet zeggen. "We wilden net kennis van buitenaf aantrekken
verder te groeien." En toen dienden Van den Ende en Deitmers zich aan."
Van den Ende en Deitmers toonden al vaker interesse in internetbedrijven.
Onlangs namen ze een aandeel in Hyves. Maar ze investeerden ook in
Albumprinter, Spill Group en Paylogic.
Echt verrast was Speelman niet door de interesse. "We zijn in ranglijsten
van snelle groeiers opgenomen, zowel bij de FD Gazellen als in de Deloitte
Fast 50. Central Point groeit gewoon hard."
Central Point is een online computerwinkel die rechtstreeks verkoopt
uit de magazijnen van distributeurs en fabrikanten. Vrijwel alles, van
laptops en computers tot monitoren en losse onderdelen, kan worden
verkregen. "Dat kan alleen via internet", zegt Speelman.
Vorig jaar boekte Central Point een omzet van 29 miljoen euro. Ruim zestig
procent van de omzet komt uit het midden- en kleinbedrijf. Een kwart komt
binnen via consumenten. Vooral het middelgrote en kleine bedrijven zijn voor
computerdistributeurs vaak een moeilijk te bereiken doelgroep. "Voor
ons dus niet. Dat hebben Van den Ende en Deitmers ook gezien."
Geld was geen drijfveer, zegt Speelman. Het ging de twee oprichters om
de kennis die Van den Ende en Deitmers met zich mee brengen. Want Central
Point moet verder groeien.
Het buitenland lonkt. "Maar we zijn er nog niet helemaal klaar voor",
denkt Speelman. "Pas als we onze huidige groei nog een tijdje
voortzetten gaan we daar echt aan denken."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl