De bond hoopt met de bodemprocedure het inkomen van chauffeurs bij dit soort
acties veilig te stellen.

Vorig jaar mei en juni voerden chauffeurs van Arriva, Veolia en Connexxion
actie voor meer loon. Ze begonnen met acties waarvan het publiek geen last
had. Zo controleerden zij geen kaartjes. Later mondden de acties uit in een
volledige staking.

Bij een staking betaalt de bond de actievoerders uit de stakingskas. "Daarover
bestaat geen discussie", aldus FNV Bondgenoten.

Probleem in betaling
Het probleem zit in de betaling tijdens de publieksvriendelijke acties. De
busmaatschappijen hebben de deelnemers gekort. "Door de loonkorting is de
kans groot dat chauffeurs bij de eerstvolgende cao-acties meteen kiezen voor
een staking", zegt vakbondsbestuurder Gerard Maenen. "Terwijl we juist met
publieksvriendelijke acties, zoals gratis met de bus, ervoor willen zorgen
dat reizigers niet de dupe worden."

Een bodemprocedure kan jaren duren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl