Uit recente onderzoeken van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) blijkt dat
slechts 5,5 procent van de tv-kijkers wel eens kijkt op het werk. Dezelfde
onderzoeken wijzen uit dat 3,8 procent van de tv-kijkers wel eens televisie
kijkt in het café. En bijna 38 procent kijkt wel eens bij anderen thuis.
Aanvullend onderzoek
Stichting KijkOnderzoek registreert dagelijks en dus ook tijdens het WK
voetbal alleen het aantal thuiskijkers. Onderzoeksbureau Intomart GfK doet
daarom in opdracht van de NOS en STER aanvullend onderzoek naar het aantal
tv-kijkers dat de WK-wedstrijden buitenshuis bekijkt, bijvoorbeeld in de
kroeg of op het werk. Deze cijfers komen binnen twee dagen na de onderzochte
wedstrijd beschikbaar.
De NOS houdt bovendien het aantal mensen bij dat live via de videostreams op
internet naar een van de 64 wedstrijden gaat kijken. De NOS biedt dit jaar
voor het eerst de wedstrijden integraal online aan. Gezien het tijdstip
verwacht de omroep maandagmiddag de meeste kijkers op de website.
Op tijd inloggen
Om overbelasting op het internet te voorkomen, beperkt de NOS het aantal
videostreams tot een maximum van 120.000 verbindingen. Voor werknemers die
niet over een televisie beschikken en online niet achter het net willen
vissen, luidt het devies: op tijd inloggen (meteen om 12.30 uur als de
voorbeschouwing begint) en daarna niet meer refreshen met F5.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl