UPC bevestigt de plannen. “Het bevindt zich wel nog in een heel pril stadium”,
zegt een woordvoerder. “Maar we zijn er inderdaad naar aan het kijken.” Na
een succesvolle pilot met interactieve reclame UPC verder gaan. “Toen kwam
dit ter sprake. Goed en erg interessant idee.”

Het openen van een interactieve winkel zou onderdeel worden van de
tweede fase op het gebied van de ontwikkeling van interactieve televisie. In
de eerste fase werkte UPC samen met adverteerdersbond BVA en RTL aan het
leveren van interactieve reclame.

Om interactieve diensten te ontwikkelen wordt onder andere de hulp ingeroepen
van merkenbureau Dynamic Zone. Directeur Beer Flik ziet in de mediabox een
goed distributiekanaal. “Films en games zijn al via on-demand diensten thuis
te krijgen. UPC kijkt nu naar een portaal waar consumenten 24 uur per dag
producten van adverteerders kunnen aanschaffen.”

UPC zoekt, net als de andere kabelaars, naar mogelijkheden om met extra
diensten klanten aan zich te binden. Interactieve televisie is een van de
speerpunten.

Bovendien kan er zo ook extra geld worden verdiend aan adverteerders. Die
extra inkomsten komen goed van pas nu de kabelmaatschappijen in een grimmige
onderlinge strijd om de consument zijn verwikkeld. Elke kabelaar probeert
een zo voordelig mogelijk basispakket aan te bieden. Dat moet op andere
gebieden weer worden terugverdiend.

Het kabelbedrijf kan nog niet zeggen wanneer de interactieve winkel er gaat
komen. “Er is nog geen tijdlijn. Zo pril is het nog.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl