Het Amsterdamse foodtruck-festival Rollende Keukens sleept Unilever voor de rechter, omdat het bedrijf stiekem curry’s van Conimex op het festival heeft verkocht. De organisator eist nu 100.000 euro schadevergoeding.
Dat melden Het Parool en BNR. Het festival wil grote bedrijven juist buiten de deur houden. Unilever wist in mei desondanks met een foodtruck op het terrein te komen, zonder daarbij te zeggen dat er curry’s van Conimex werden verkocht.
Rollende Keukens had in maart al een aanbod gehad van Conimex, een merk van Unilever. Ze wilden een “flink bedrag” betalen om samples uit te delen op het terrein. “Dat aanbod hebben we afgeslagen, het gaat dwars tegen onze principes in”, stelt organisator Igor Sorko in Het Parool. “Alles is geënt op klein ondernemerschap.”
Sorko kwam er pas een week na het festival achter dat Conimex op het festival had gestaan met een foodtruck. Op allerlei blogs stond dat op de ‘Hurry for Curry-truck’ gerechten van Conimex werden verkocht. Unilever zou via een marketingbureau hebben gevraagd om een truck te maken, en zich in te schrijven om op het festival te staan.
Paard van Troje
“Het voelde alsof het Paard van Troje bij ons binnen was gekomen”, aldus Sorko. “Niet alleen omdat ze stiekem waren binnen gekomen en vervolgens onze naam aan hun campagne verbonden, maar ook omdat ze rondom de truck gratis wifi aanboden waarmee bezoekers van het festival rechtstreeks hun e-mailadres aan Unilever stuurden.”
Het marketingbureau heeft alle berichten waarin Conimex en Rollende Keukens aan elkaar werden verbonden, van internet gehaald nadat het festival daarom had gevraagd. "Maar toch heeft het twee maanden geduurd om alle sporen te wissen. Het is een enorme inbreuk op ons handelsmerk."
Sorko heeft meerdere keren om een schadevergoeding gevraagd, maar die heeft hij niet gekregen. Hij stapt daarom naar de rechter.
Unilever zegt Rollende Keukens binnenkort op gesprek uit te nodigen, en wil verder niet ingaan op de zaak.
Lees ook
Foodtrucks: leuke hobby of keiharde business?
Hoe een kleine hummusmaker uit Zaandam opbokst tegen een Europese gigant
Hollandse stroopwafel grote hit in VS, maar de concurrentie is moordend
Eten we straks allemaal krekelmeel? Wel als het aan deze startup ligt
Gaat de foodhal Nederland veroveren? 4 vragen over dit nieuwe concept
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl