Voedingsgigant Unilever stopt de rechtszaak tegen het Californische bedrijfje Hampton Creek, dat onder de naam Just Mayo een plantaardige mayonaise op de markt brengt.

Dat meldt persbureau Reuters. Unilever, dat eigenaar is van Hellmann’s en Best Foods, twee van de populairste mayomerken in de VSstapte vorige maand naar de rechter.

De Brits-Nederlandse multinational vond dat Just Mayo geen mayonaise mag heten, omdat het geen eidooiers bevat. In het logo van Just Mayo is bovendien een ei te zien; dat zou consumenten misleiden.

Veganistische producten

De Californische startup Just Mayo gebruikt gele erwten als vervanger. Dat is een bewuste strategie van Hampton Creek: producten op de markt brengen die géén eieren bevatten. Dat zou vriendelijker zijn voor mens, dier en het milieu.

Hampton Creek  haalde eerder met die filosofie 30 miljoen dollar op. Eén van de financiers is Bill Gates, de rijkste man ter wereld, die vatbaar bleek voor het argument om met eivervangers smakelijke voeding te produceren. Naast Just Mayo maakt Hampton ook Just Cookies: inderdaad een koekje zonder eieren.

Mayo, geen mayonaise

Unilever haalde met de rechtszaak de woede van sommige activisten op de hals. Die vinden het schandalig dat de multinational duurzaam geproduceerde voeding probeert tegen te houden.

Hampton Creek zegt dat het juist heel hard roept dat het product géén eieren bevat; bovendien zegt het te spreken over ‘mayo’ en niet over ‘mayonnaise’ (Amerikaans/Franse spelling).

Unilever trekt de rechtszaak nu zodat Hampton Creek in gesprek kan met de industrie over het logo en de merknaam.

Hellmann's ook geen mayonaise

Ironisch genoeg neemt Unilever het zelf ook niet zo nauw met de definitie van mayonaise. Sinds begin 2014 is Hellmann’s in Nederland te koop, maar het mag in ons land geen mayonaise worden genoemd, omdat het minder olie bevat dan de definitie die de Nederlandse Warenwet voor mayonaise hanteert: "De aanduiding mayonaise mag uitsluitend worden gebezigd voor een eetwaar bestaande uit een emulsie van het type olie in water, die ten minste 70 procent vet en ten minste 5 procent eigeel bevat."

Hellmann’s bestaat 101 jaar en is het grootste mayonaisemerk van de wereld. Per uur gaan er 20.000 potjes over de toonbank.

De ingetrokken rechtszaak illustreert dat Hellmann’s toch wel last krijgt van de uitdager. Just Mayo is inmiddels te koop bij enkele grote ketens in de VS zoals Wal-Mart en wil de distributie flink uitbreiden.

Lees ook

Hummus: wat zit er in en hoe gezond is het?

Wildvlees in de supermarkt is vaak geen echt wild

Supermarkten vechten prijsoorlog in stilte uit

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl