Er zijn niet veel ondernemers die de Europese Unie op eigen terrein willen verslaan. Maar Sir James Dyson, uitvinder van de zakloze stofzuiger, heeft zich precies dat tot doel gesteld.

Dyson leidt met zijn futuristische stofzuigers de West-Europese markt, maar is van mening dat zijn apparaten benadeeld worden door de methodologie van de verbruikstesten. Plus, Dyson stelt dat de stofzuigerwereld zijn eigen sjoemelschandaal heeft, à la Volkswagen. Concurrenten Siemens en Bosch zouden hun zuigers namelijk uitrusten met motoren die thuis krachtiger werken dan in de Brusselse laboratoria.

De zakloze zuiger van Dyson maakt gebruik van een soort wervelwindtechnologie. Volgens de uitvinder bespaart de machine niet alleen gedoe, maar is die ook zuiniger dan exemplaren van de concurrenten die wel zakken hebben. Stofzuigers verliezen aan capaciteit naarmate zak en filter voller raken. Ook moet volgens Dyson de stofzuigerzakkenindustrie meegerekend worden in de energielabels.

Schoon en leeg getest

In het lab zouden stofzuigers leeg en schoon aan tests zijn onderworpen, niet met verschillende niveaus stof in hun binnenste. Dat vertekent de resultaten. De EU was vorige maand nog niet onder de indruk van zijn argumenten en een rechtbank legde de zaak naast zich neer. Dyson kan nog wel in beroep gaan.

Tegelijkertijd heeft Dyson concurrenten Siemens en Bosch aangeklaagd omdat hun machines in de huiskamer krachtiger zouden zijn dan die in het lab – zelfs tot boven de wettelijk toegestane norm van 1.600 watt en fors hoger dan de 750 watt die op de verpakking vermeld staat.

De Duitse merken, verenigd in BSH Hausgeräte, hebben aangekondigd zich te verdedigen én te reageren met een tegenclaim voor laster. Een Nederlandse rechtbank oordeelde overigens dat Bosch haar klanten niet had voorgelogen.

'Eerlijke strijd van ideeën'

De zuinigheidslabels kunnen op termijn de verkopen gaan beïnvloeden, zegt Dyson-topman Max Conze tegen de Financial Times. "Ons uitgangspunt is simpel: wij willen een eerlijke en competitieve strijd van ideeën, producten en uitvindingen. We maken bezwaar als er misleidende communicatie in het spel is."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl