De man die de wereldberoemde gele markeerstift van Stabilo uitvond is dood. Het bedrijf groeit dezer dagen vooral als anonieme maker van cosmeticaproducten.
Menige essentie, agendapunt of studiemateriaal is er mee gearceerd. De knalgele markeerstift werd uitgevonden in 1971 door Günter Schwanhäußer uit het Beierse Neurenberg.
Hij gaf zijn kleurige uitvinding de naam ‘Stabilo Boss’. De telg uit het 150 jaar oude familiebedrijf Schwan-Stabilo is afgelopen vrijdag op 86-jarige leeftijd overleden, zo meldt Duitslandnieuws.nl.
Hij deed de landbouwschool maar werd groot met kantoorartikelen. Günter Schwanhäußer begon in 1950 bij de Schwan-Stabilo-potlodenfabriek, een familiebedrijf overgenomen in 1865 door Gustav Adam Schwanhäußer in Neurenberg.
Stabilo: knalgele stift
Nazaat Günter zorgde voor de internationale oriëntering. Hij ging op reis naar Azië en bouwde tot en met zijn pensioen in 2003 aan de internationalisering van het merk. In 1971 vond hij de neongele markeerstift uit, nog altijd een succesfactor voor het bedrijf.
Stabilo was al vlak voor de Tweede Wereldoorlog naast schrijfwaren ook make-up gaan maken. Op cosmeticagebied is het bedrijf inmiddels een stille grootheid. Het treedt hoofdzakelijk op als merkloze producent van onder meer lipsticks en eyeliners voor veel bekende cosmeticamerken.
Voor de schrijfwarentak worden de potloden gemaakt in Tsjechië, de pennen vooral in Maleisië. De make-updivisie zit nog wel in Beieren. Inmiddels heeft het bedrijf ook de Beierse fabrikanten Deuter (rugzakken) en Ortovox (bergsportuitrusting) ingelijfd.
Beiers familiebedrijf
Günther Schwanhäußer ging in 2003 met pensioen waarna hij zich toonde als gepassioneerd jager en paardenliefhebber. Hij kocht in 2008 in Kroatië een stuk bos om het te behoeden voor de kap.
De ‘vader van de markeerstift’ stierf vrijdag na een kort ziekbed op 86-jarige leeftijd in Heroldsberg bij Neurenberg.
De leiding van het hechte familiebedrijf is al een aantal jaren in handen van zoon Sebastian Schwanhäuβer. Die loodste de firma tamelijk probleemloos door de kredietcrisis. Dat komt mede door de conservatieve financiering. De balans is voor bijna 50 procent gefinancierd met eigen vermogen, zo blijkt uit de meest recente jaarcijfers.
De groei zit inmiddels wel hoofdzakelijk in de outdoorkleding en cosmetica. Bij dat laatste onderdeel profiteert Schwan-Stabilo onder meer van de opkomst van een modebewuste middenklasse in China. Over het boekjaar 2012/2013 nam de omzet uit cosmetica met 8,3 procent toe, tegen een groei 1,3 procent voor schijfwarentak Stabilo.
Op de totale omzet van ruim een half miljard euro zijn de schrijfwaren inmiddels goed voor een aandeel van ongeveer 30 procent.
Toch heeft Sebastian Schwanhäuβer nog alle vertrouwen in de toekomst van de pennen en markeerstiften. In een spaarzaam interview uit 2009 met de krant Handelsblatt liet hij weten dat kinderen nog altijd een stabiele doelgroep vormen, ondanks de opkomst van computers. Verder mikt Stabilo op de kracht van onderscheidend design.
Lees ook op Duitslandnieuws
Verpakkingsloze supermarkt opent tweede filiaal in Berlijn
Duitsland kan niet om eurokritische AfD heen
Duitse bedrijven zijn vóór strengere regels die belastingparadijzen moeten aanpakken
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl