Timing is de sleutel van succes op de beurs. En zoals Uber nu merkt, had de timing van de beursgang van één van de hipste techbedrijven ter wereld een stuk beter gekund.

Donderdag werd bekend dat de aandelen voor de populaire taxi-app vandaag bij de beursgang voor een prijs van 45 dollar worden aangeboden. Dat is aan de lage kant van de aanvankelijke geschatte waarde tussen de 44 en 50 dollar. Hiermee komt de marktwaarde van Uber op 75,5 miljard dollar.

Teleurstelling over beurswaarde Uber

Dat is niet niks natuurlijk. Naar schatting zal het bedrijf vandaag zo’n 8,6 miljard dollar ophalen met de beursgang.

Dit alles betekent dat het tien jaar oude Uber waardevoller op de beurs is dan autofabrikant Ford, verhuurbedrijf Avis en televisiebedrijf Viacom – tezamen.

Toch is de waardering van het bedrijf – 75,5 miljard dollar – een teleurstelling. Voor Uber, maar ook voor investeerders van het eerste uur. Dit bedrag ligt ver onder de 100 miljard of meer, waar het bedrijf vorige maand nog op mikte. Kijken we terug naar vorig jaar, toen hoopten investeerders nog op een waardering van 120 miljard.

Misschien vliegt de aandelenprijs van Uber vandaag wel de hoogte in nadat de openingsbel rinkelt en buitelen beleggers over elkaar heen om een stukje van het bedrijf in handen te krijgen. Maar dat zou dan alleen maar benadrukken hoe slecht de afgelopen week was voor Uber, aangezien ze de markt zwaar onderschat hebben en zo miljarden dollars mislopen.

Uber kreeg geen lift van Lyft

Het is waarschijnlijk dat meerdere factoren verantwoordelijk zijn voor de ‘bescheiden’ – en potentieel teleurstellende – beursgang van Uber. De meeste hebben te maken met het feit dat deze beursgang samenvalt met problematische gebeurtenissen rondom het bedrijf en zijn rivalen.

Zoals het feit dat de aandelen van concurrent Lyft het zo slecht doen sinds diens beursgang in maart. De IPO (initial public offering) van Lyft – de eerste onder de taxi-apps – wordt gezien als een voorbode voor het succes van Uber. En die voorspelt weinig goeds.

In de Verenigde Staten is Lyft de grootste rivaal van Uber. Ook al is het bedrijf een stuk kleiner, de twee lijken heel veel op elkaar. Beiden vertakken zich naar andere aanverwante activiteiten, zoals zelfrijdende auto’s of het delen van fietsen en brommers onder gebruikers.

Maar ondanks de snelle stijging van de omzet zijn Uber en Lyft geen van beiden winstgevend.

Inkomsten Uber stagneren

Niet alle zorgen over Ubers beursgang zijn te wijten aan Lyft. Vorige maand werd duidelijk dat de cijfers van het eerste kwartaal van 2019 niet denderend waren. De inkomsten groeiden maar met 18 procent, flink lager dan de 25 procent in het kwartaal daarvoor. Over 2018 maakte Uber nog een groei van 42 procent mee.

Om de situatie nog erger te maken, draaide Uber fors verlies over het eerste kwartaal. Was dat nog 865 miljoen dollar aan het einde van vorig jaar. In het eerste kwartaal was dat al gegroeid naar minstens 1 miljard dollar.

De chauffeurs van Uber zijn boos

Naast de financiële zorgen heeft Uber te maken met onrust onder de chauffeurs. Afgelopen woensdag demonstreerden die over de hele wereld in grote steden waar het bedrijf actief is. Zowel Uber- als Lyft-chauffeurs zijn ontevreden over de werkomstandigheden en de lage vergoedingen voor hun diensten.

De beurs is nerveus

Tegenvallende bedrijfsresultaten, boze chauffeurs en investeerders die na de beursgang van Lyft niet zoveel trek hebben in Uber, zijn niet de enige problemen voor het bedrijf. De beursgang van Uber komt ook nog eens op een moment waar alle wereldwijde beurzen een dipje meemaken.

Het escalerende handelsconflict tussen China en de VS is een bron voor zorg en voorzichtigheid op de beurs. Een beurs die onstuimiger dan ooit lijkt.

Deze week zat de ‘angstbarometer’ VIX, een indicator voor de verwachte bewegelijkheid van de aandelenmarkt, flink in de lift.

Natuurlijk zijn veel van de factoren die de beursgang van Uber riskant maken, niet het bedrijf aan te rekenen. Als de bel vandaag op de New York Stock Exchange klinkt, zal Uber een grootse beursgang meemaken. Maar het had zo veel groter kunnen zijn, als de timing goed was geweest.

LEES OOK: Hoe groot is de kans dat Uber de volgende Google of Amazon wordt? Dit is de cruciale factor