De aanval van Uber Eats op Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Scoober is nu echt geopend. Hoewel Uber Eats in Nederland nog een relatief kleine maaltijdbezorger is, heeft het Amerikaanse bedrijf hier grootse plannen.

Met consumentendata wil Uber Eats meer horecabedrijven voor zich winnen, meldt het Financieele Dagblad. Uber Eats heeft ongelofelijk veel data van consumenten en kan daarmee hun eetgedrag voorspellen. Daar kunnen ondernemers hun voordeel mee doen. De markt voor restaurants is sterk concurrerend, dus deze kennis over het gedrag van consumenten is cruciaal.

Het bedrijf deelde dergelijke data voorheen uitsluitend met cateraars en restaurants die niet meer met eigen bezorgers zouden werken maar met die van Uber Eats. Nu laat het bedrijf die eis los: alle restaurants die via de dienst werken, kunnen de data gebruiken.

Daarnaast wordt Uber Eats ook flexibeler. Voorheen moesten restaurants de keuze maken of ze voor al hun bestellingen medewerkers van Uber Eats in zouden zetten, of dat ze alles zelf kunnen bezorgen. Dat wordt anders, Uber Eats laat restauranthouders die beslissing nu per bestelling maken.

Volgens Aukeline Tolman, directeur van Uber Eats Nederland, bedient Uber Eats nu meer dan 1200 restaurants in Nederland. De bezorger is actief in de vier grote steden en in Amstelveen, Groningen en Haarlem. Tolman wil het aantal restaurants dat met Uber Eats samenwerkt dit jaar proberen te verdubbelen en kijkt voor groei vooral naar grote en middelgrote steden.

Uber Eats werkt met zzp'ers die de maaltijden bezorgen. Zo werkt Deliveroo ook. Het grote verschil: bij Uber Eats krijgen bezorgers een vergoeding per bezorgde maaltijd. Die werkwijze met zzp'ers is niet onomstreden. Vakbonden spreken wel van 'schijnzelfstandigheid' van bezorgers.