Zo’n 350 werknemers van Twitter kunnen binnenkort op zoek naar ander werk. Donderdag maakte het bedrijf bekend dat het ongeveer 9 procent van de banen schrapt, voornamelijk op de afdeling sales en marketing.

Met de reorganisatie wil topman Jack Dorsey de winstgevendheid verbeteren. Ook in het derde kwartaal slaagde het bedrijf er namelijk niet in zwarte te cijfers te schrijven, met een nettoverlies van 103 miljoen dollar.

Sinds 2011 heeft Twitter ruim 2,2 miljard dollar verloren.

Dat moet anders. Dorsey, die een jaar geleden definitief terugkeerde bij het bedrijf dat hij mede oprichtte, wil dat Twitter in 2017 uit de rode cijfers is.

Dan moet er wel iets gebeuren aan het grootste pijnpunt: de trage aanwas van gebruikers. Het aantal twitteraars dat maandelijks van de dienst gebruikmaakt, neemt al zeven kwartalen op rij nauwelijks meer toe. Eind september waren dat er 317 miljoen, iets meer dan de 315 miljoen waar analisten in doorsnee op rekenden.

Twitter verdient net als Facebook zijn geld met het tonen van advertenties. Maar om succesvol te zijn met zo’n advertentiemodel is schaal van cruciaal belang: er moeten genoeg leden zijn om reclame aan te tonen, anders zoeken adverteerders een ander platform.

Twitter slaagt er niet in om voldoende nieuwe gebruikers aan zich te binden, en dat vertaalt zich een tragere groei van de omzet. Afgelopen kwartaal namen de inkomsten van Twitter toe met slechts 8 procent, tot 616 miljoen dollar.

Wil Twitter op de lange termijn succesvol zijn, dan zal het bedrijf toch echt meer gebruikers moeten trekken. Qua grootte is Twitter in de afgelopen jaren voorbijgestreefd door Instagram, en Pinterest en Snapchat naderen met rasse schreden. Grote broer Facebook is helemaal buiten bereik, met 1,6 miljard actieve gebruikers.

Adverteerders kunnen hun dollars of euro’s maar een keer uitgeven. De kans is groter dat ze dat doen bij marktleider Facebook, dat over uitgekiende mogelijkheden beschikt om gericht te adverteren, dan dat ze kiezen voor het vierde of vijfde sociale netwerk ter wereld.

Het is dan ook niet verrassend dat Twitter zich de afgelopen tijd in de etalage heeft gezet. Onder meer Walt Disney, Salesforce en Google zouden geïnteresseerd zijn geweest in het bedrijf, maar zijn volgens ingewijden uiteindelijk afgehaakt.

Topman Dorsey is vol vertrouwen. “We hebben een duidelijk plan en voeren de noodzakelijke veranderingen door om ervoor te zorgen dat Twitter klaar staat voor groei op lange termijn.” Het bedrijf zet onder meer in op livevideo. Zo sloot Twitter eerder dit jaar een deal met American Football-bond NFL om wedstrijden op donderdagavond uit te zenden.

Het aandeel Twitter, dat de afgelopen twaalf maanden 45 procent van zijn waarde heeft verloren, noteerde 4,3 procent hoger in de handel voorbeurs.