Het is zo’n idee waarvan je je afvraagt waarom jij er nog niet opgekomen bent: de opblaasbare zitzak. Nu zijn er twee Nederlandse bedrijven die deze uitvinding willen vermarkten.

2016 is het jaar waarin dat allemaal gaat veranderen. Want nu is er de opblaasbare zitzak. Deze zomer zul je ze zien op het strand, op festivals, in zwembaden en misschien ook langs de wandelpaden op de Veluwe. Geen gezeur meer met loungen op een harde ondergrond of met alleen je handdoek.

Maar er lijkt zich een bittere strijd af te tekenen in de ontluikende industrie van de opblaasbare zitzak. Twee Nederlandse bedrijven hebben namelijk allebei een wel erg vergelijkbaar product bedacht en gelanceerd.

De eerste is Lamzac, dat met de Hangout-zitzak viraal ging. De zitzak, die je ‘opblaast’ door ‘m lucht te laten happen, was een succes op het Museumplein vorige zomer, getuige een video op de homepage. In de webshop van Lamzac is de Hangout momenteel niet te bestellen wegens overweldigende belangstelling.

Concurrent met toevoegingen

Sinds vorige week heeft Lamzac er een concurrent bij, namelijk de KAISR Original. De techniek achter deze zitzak lijkt erg veel op die van Lamzac: ook de KAISR moet je naar lucht laten happen en is gemaakt van parachutestof.

KAISR is echter goed begonnen op crowdfundingwebsite Indiegogo, waar de startup het doel van 18.500 dollar al na een uur behaald had. Inmiddels is er meer dan 315.000 dollar opgehaald en is het doel opgevoerd naar 1 miljoen dollar.

De KAISR heeft een paar slimme toevoegingen ten opzichte van de Lamzac. Aan de linkerkant vind je een opbergvak voor je telefoon en een tijdschrift of e-reader en aan de rechterkant een vakje voor je drinkfles. Ook kun je de KAISR met een parasol of tentharing vastzetten in de grond.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl