De tv-wereld heeft financieel een goed jaar achter de rug. Tv-adverteerders gaven afgelopen jaar een recordbedrag van 977 miljoen euro uit, een groei van 8 procent ten opzichte van 2021.

Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2022 van Screenforce, waar Adformatie over schrijft. Een belangrijk deel van de inkomsten kwam van aanbieders van online kansspelen. De grootste adverteerder was Procter & Gamble, gevolgd door A. S. Watson (Kruidvat) en Albert Heijn. Laatstgenoemde twee spelers staken beiden voor 90 miljoen euro in de tv-reclamemarkt.

Reden tot bezorgdheid

Ook al schrijft de markt zijn beste jaar tot dusver, toch is er volgens Screenforce-directeur Michel van der Voort reden tot bezorgdheid. Hij wijst erop dat de stijging van de reclame-inkomsten vooral het gevolg is van duurdere reclamezendtijd.

De prijs steeg doordat de kijktijd is gedaald en adverteerders meer zendtijd wilden inkopen voor het gewenste bereik. Nederlanders keken afgelopen jaar dagelijks gemiddeld 3 uur en 2 minuten naar tv-zenders. Dat is 9 procent minder dan het jaar ervoor.

LEES OOK: De vooruitzichten voor de advertentiemarkt zijn niet al te best in 2023, maar er zijn flinke verschillen: dit worden de winnaars en verliezers